Sunday, March 1, 2009

Pengundi Siam tiada masalah di DUN Bukit Selambau.

Pagi ini saya menghadiri mesyuarat khas persiapan pilihanraya kecil DUN Bukit Selambau. Setiap Ketua Daerah Mengundi diminta membentangkan hasil tugas masing-masing mengenai kedudukan kecenderongan pengundi dan isu-isu di kawasan yang dipertanggungjawabkan. Saya dikhaskan kawasan estet di Bukit Rusa.

Ada member saya Melayu dikhaskan di kawasan masyarakat Siam iaitu Pekan Bukit Selambau, Kuala Sin, Kg. Sungkup, Kg. Padang Sekawan dan Kg. Tanah Lincin. Beliau melaporkan bahawa masyarakat Siam di kawasan tersebut tiada masalah.

Saya tak berapa pasti lalu memberi pandangan mengatakan tak logik masyarakat Siam tiada masalah. Bukannya saya tak percaya kawan cuma mungkin orang-orang Siam sendiri tidak mahu berterus terang bila ditemuramah oleh bangsa lain. Akhirnya saya diminta untuk meninjau kawasan masyarakat Siam.

Saya pergi ke pekan Bukit Selambau jumpa kawan lama. Dia jawab masalah ada tapi dia perlu kumpulkan orang dulu dan berbincang dengan saya secara berkumpulan dan membuat temujanji esok jumpa di Wat Bukit Selambau.

Seterusnya saya pergi jumpa En. E Nudeng a/l Edin, Pengerusi JKKKP Kg. Padang Sekawan dan En. Bau, Pengerusi PSM caw. Bukit Selambau di Kg. Sungkup. Antara isu yang saya perolehi:
1. Masalah kemudahan asas seperti minitar - dah lama mohon tapi tak pernah dapat.
2. Masalah Sijil Pertanian Orang2 Siam - untuk memohon tanah rizab Melayu.
3. Masalah boleh jual tanah tapi tak boleh beli - tanah masyarakat Siam semakin berkurangan.
4. Masalah status Bumiputera - masih tak jelas sebab bila memohon hak bumiputera, ditolak.
5. Wakil masyarakat Siam yang tak sesuai untuk membela masyarakat Siam - sebelum ini Cina (Fong Chok Gin) dan India (Arumugam).
6. Masalah peruntukan sekolah bahasa Thai di wat.

No comments:

Post a Comment