Monday, March 23, 2009

Anjur program anugerah pelajar cemerlang akan dibatalkan pendaftaran persatuan.

Semasa AGM Persatuan Siam Kedah (PSK) di Wat Padang Peliang pada 13.3.2009 lepas, YB Datuk Seri Diraja Mahdzir Khalid, bekas MB Kedah mencadangkan PSK anjurkan Program Anugerah Pelajar Siam Cemerlang 2009 di Bukit Selambau. UMNO Bahagian Padang Terap akan sponsor semua perbelanjaan tersebut.

Saya dah hubungi pemimpin Kg. Padang Sekawan, Bukit Selambau untuk mendapatkan kerjasama menggunakan dewan orang ramai dan juga bantuan orang-orang kampung.

Hari ini semasa saya membuat lawatan ke rumah beliau bersama-sama 4 orang lagi pegawai, beliau memaklumkan kepada saya bahawa program anugerah pelajar cemerlang tak boleh dilaksanakan. Beliau dah bermesyuarat dengan orang-orang kampung dan berpendapat sekiranya kita anjurkan program tersebut pihak ROS akan membatalkan pendaftaran Persatuan. Mungkin beliau maksudkan Persatuan Siam Kedah akan dibatalkan pendaftaran jika anjurkan program tersebut semasa kempen pilihanraya kecil di DUN Bukit Selambau.

Saya jawab, ROS tak akan batalkan mana-mana NGO yang menganjurkan program yang mendatangkan kebaikan kepada ahlinya. Ini mungkin ada sebab lain. Beliau memaklumkan bahawa semua permasalahan masyarakat Siam di kampung tersebut perlu rujuk kepada Persatuan Siam di sini.

Barulah saya faham, inilah punca sebenar. Tapi tak mengapa, kita boleh anjur di tempat lain lagi. Tak semestinya di Bukit Selambau. Asalkan ada bajet. Kita akan terus cari jalan penyelesaian di atas permasalahan yang wujud demi untuk memperjuangkan kemajuan khonthai.

No comments:

Post a Comment