Wednesday, March 4, 2009

Masyarakat Siam Kedah mahukan pemimpinnya bertaraf EXCO.

Hari ini, Persatuan Siam Kedah (PSK) menghantar surat kepada YAB Dato' Seri Ustaz Azizan Bin Abdul Razak, Menteri Besar Kedah Darul Aman mencadangkan perlantikan Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Masyarakat Siam Negeri Kedah setaraf EXCO daripada pemimpin masyarakat Siam negeri Kedah. Pemilihan pemimpin tersebut hendaklah dilakukan melalui PSK.

Sebelum ini, kerajaan BN melantik YB Dato' Fong Chok Gin sebagai Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Masyarakat Siam Negeri Kedah. Selepas itu, kerajaan PR pula melantik YB V. Arumugam sebagai pengerusi jawatankuasa tersebut.

Rata-rata masyarakat Siam di negeri Kedah bersetuju dan mengalu-alukan pengujudan jawatankuasa tersebut bagi menjaga kebajikan dan pembangunan masyarakat Siam di negeri Kedah. Tetapi kami tidak setuju EXCO-EXCO tersebut dilantik bagi menjaga kebajikan masyarakat kami. Pemimpin masyarakat kami juga berkemampuan untuk memimpin masyarakat kami sendiri di negeri Kedah jika dilantik.

EXCO yang lepas, tidak memahami kehendak masyarakat Siam. Mereka juga tidak memahami tentang permasalahan yang wujud dalam masyarakat Siam. Kami juga tidak pasti samada permasalahan yang wujud dalam masyarakat Siam di bawa untuk pengetahuan pihak atasan. Lebih menyedihkan lagi, bila kami mendapat tahu peruntukan beratus-ratus ribu RM yang diperuntukan oleh kerajaan sebelum ini tidak sampai kepada masyarakat Siam Kedah.

Bagaimanakah mereka boleh mewakili Jawatankuasa Hal Ehwal Masyarakat Siam Kedah untuk menjaga kebajikan dan pembangunan masyarakat kami di negeri Kedah?

Oleh itu, pihak kami menyeru kepada Kerajaan Negeri Kedah supaya dapat melantik salah seorang daripada pemimpin PSK untuk mempengerusikan Jawatankuasa Hal Ehwal Masyarakat Siam Negeri Kedah setaraf EXCO.

2 comments:

  1. sokong sekali,biar exco orang siam boleh la boleh cakap siam.senang sikit mmbantu masalah orang siam.

    ReplyDelete
  2. samalah juga kalu siam tu belit macam ular, lebih teruk dari india.

    ReplyDelete