Monday, December 7, 2009

Apa pemimpin buat semuanya betul.


Adakah anda semua setuju bahawa apa yang dilakukan pemimpin semuanya betul belaka? Tak ada sesiapa yang berani membantah.

Dulu kerajaan negeri bagi duit untuk Loy Krathong 2008 melalui pekemas, semua pihak bising. Para Bhikkhu (hanya segelintir) pun bising sehingga pergi komplen kat pejabat EXCO. Sebarkan khabar angin kpd masyarakat Siam kata saya makan duit wat.

Bila saya serahkan duit tu kepada semua wat di Kedah, depa cuba pulak halang program penyerahan di Wat Titi Akar dgn calling2 semua ketua sami wat, katanya jangan mai ambik duit tu.

Bila depa yang tak mai tak dapat duit tu, bising lagi. Bising apa lagi. Dah tak mai ambik, tambahan pula dok halang program tu. Hari2 saya dapat call, semalam pun dapat call. Inilah perangai Alajji.

Lantak hangpa la. Bagi saya, kes ini sudah selesai.

TAPI...

Apa yang berlaku dalam kes Loy Krathong 2009 di sik baru2 ini, dah jadi macam mana. Persatuan Federal kebas semua duit peruntukan kerajaan RM46,000.

Tambahan pula duit wat pun depa kebas habis. Lepas tu depa pi bahagi 3 bahagian pula. Kenapa tak ada orang pi bising?

Mana pi puak Alajji, kenapa tak bising? Pekemas terima peruntukan depa bising seluruh kampung. Tapi kali ini kenapa depa diam seribu bahasa.

Itulah yang saya katakan, apa pemimpin buat semuanya betul.

50 comments:

  1. hang makan duit ke?

    ReplyDelete
  2. Jerung yang makan/kebas, orang tak nampak, sebab badannya beso..

    ReplyDelete
  3. kes wat jia mmg btui,x patut la bhgi 3 kan dah dpt duit peruntukan pastu kutip tiket penyanyi rm20 itu kira kurang logikal,kalu rm10 la lain crita,byk org jgk dok bising tapi suara x keras cuma crita hangat di wong lau org2 kg je...

    frm;Penyelidik siam kedah

    ReplyDelete
  4. Penyelidik Siam Kedah,

    Walaupun org cakap suara tak keras, bila disampaikan dari mulut ke mulut.. Lama-lama seluruh khonthai dapat tahu bahawa mereka diperalatkan. Maka akan timbul tanggapan negatif kepada persatuan. Lama-lama penerima khonthai terhadap persatuan semakin pudar. Maka apa akan terjadi?

    AGM Persatuan la ni nampaknya sunyi sepi walaupun notis dah keluar. Tak ada sapa-sapa dok lobi, dok kempen sedangkan kali ini ada pemilihan jawatankuasa yang baru. Inilah kesannya apabila orang dah hilang kepercayaan kepada persatuan.

    ReplyDelete
  5. Sawasdee,
    Siapa kata orang tak bising, masyarakat Sik terutama penduduk Ban Jia dah sumpah pemimpin-pemimpin tu semua, kesian pd sahabat kita Naiban Jia yg telus dan berusaha nak naikkan nama Persatuan dan PSM Sik,last sekali kena goreng hidup2 dgn pemimpin federal, depa masuk sekali saja, lantak la apa nak jadi pd orang Banjia, depa dah dapat duit RM46K, boleh rekod hangusla..tapi saya percaya pada Thuatchau Chim Wat Banjia, buat baik dapat baik, niat tak baik, makan bara api la...just tunggu dan lihat, satu sumpah 4 orang, cukup 44 hari tengok la, makan duit wat mungkin bala 7 keturunan. PEKEMAS buat telus tapi bagi geng depa orang lain buat apa semua tak betul..mcm JST post. Bersabar Kh JST, bukan semua khontai tu buta, pekak dan bisu, orang tak buat apa-apa kita serah pada Thevada pula....gajah mati mana boleh tutup dengan daun keladi...SB pun ramai, lakonan akan berakhir dan didedahkan oleh geng dalaman depa sendiri. Tunggu dan lihat. Tham dee dai dee, tham mai dee, khoi thalae...Bekas AJK PSM.

    ReplyDelete
  6. BETUL KE, APASAL JADIK MACAM NI HAH? HARI TU PRESIDEN PEKEMAS MANIT MAKAN DUIT LOY KRATONG WAT DAN SEKARANG ORNG FEDERAL PULA MAKAN DUIT. JADI SEMUA YANG JAGA PERSATUAN ORANG SIAM NI KUAT MAKAN DUIT LA, SUSAH, SUSAH,..........

    ReplyDelete
  7. Khun Anon 3:46,

    Kebenaran akan terbukti suatu hari nanti samada saya makan duit atau tidak. Semua orang yang hadir ke Wat Praimai pada 25 September 2009 lalu tahu kebenarannya yang diterangkan oleh pihak kerajaan negeri sendiri dihadapan hampir 100 orang pemimpin masyarakat Siam seluruh Kedah.

    ReplyDelete
  8. Betul ke tuan makan haram tu? kesian anak beranak tuan

    ReplyDelete
  9. Tuan-tuan dan puan-puan siam jangan dok jual nama dan jual diri kat orang lain.Malu laa sikit..

    ReplyDelete
  10. Komuniti siam Baru itu u punya member ker? Penakaut la,ajak gomol dalam blog pun takut.pengecut laaa

    ReplyDelete
  11. yA! yA! yA! (Tuan Kumpas,)Aku setuju dengan tuan.Wahai KSB Jangan melampau batas-batas agama dan adat timur.amaran....kalau tidak aku akan bongkar sejarah kamu itu.Masuk phra 3 tahun,ada bini budak karaoke dAN SETERUSNYA....
    tOLONG SAMPAIKAN....salam buat..
    Hutang budi dibalas dengki.

    ReplyDelete
  12. KALAU BETUL ADA PENYELEWENGAN MAKAN DUIT PERUNTUKAN KERAJAAN,MAKAN DUIT WAT KE.SIAPA YANG ADA BUKTI DAN SAKSI-SAKSI LAPURKAN KEPADA SPRM.JANGAN DOK DIAM SAHAJA.BIAR MEREKA YANG SIASAT BARU LAH TERANGKAT SIAPA YANG MAKAN DUIT TU.

    ReplyDelete
  13. Member-member yang mahu joint hentam tuan pena reformasi(KSB),sila jemput ke blog ---Kumpulan Syam Bebas...(KUMPAS)

    ReplyDelete
  14. Saya tak kenai siapa KSB. Tapi saya juga sokong tindakan beliau menyuarakan pandangan tapi bukan sokong semua. La ni saya syorkan kita bersuara dalam gelap sekiranya kita tidak boleh bersuara secara berdepan. Kerana sikap EGO pemimpin, kebanyakan mereka tidak mahu menerima kritikan.

    Siapa kritik, org itu akan dipersalahkan. Tapi tiada siapa yang boleh ambil tindakan terhadap KSB kerana dia bertindak dalam gelap berbanding dgn saya. Pemimpin mempunyai duit berjuta-juta, mereka juga boleh mengupah beberapa org lawyer terhandal. Tetapi mati akal bila jumpa pengkritik trend baru macam KSB. Saya juga dengar berita pihak Alajji nak saman KSB.

    Blog KUMPAS pun cuba nak meniru gaya tembak dalam gelap untuk menentang penulisan KSB. Harap khun KUMPAS dapat menggunakan fakta ilmu agama Buddha yg tepat sekiranya ingin menangkis tulisan KSB jika tidak,, saya rasa blog anda hanya tinggal namanya sahaja. Pengunjung blog la ni dah pandai memikir.

    ReplyDelete
  15. Terima Kasih JST.Saya tidak mempunyai pengalaman apa-apa seperti yang KSB lalui.Dia memang minat membaca tentang agama buddha.Malah memperterjemah ke dalam bahasa malaysia tepat atau tidak kurang pasti.Tetapi dalam agama buddha,jangan tahu sahaja.Ilmu dunia dengan ilmu dunia lokuttara tidak sama.
    KSB hanya tahu membaca dan menulis tapi tidak mempratik..ini yang susah.

    ReplyDelete
  16. Masalahnyua KSB (PENA REFORMASI)guna apa kritik phra dan orang siam.Dia sendiri mabuk,mata pun hitam tidak tidur pasal main ubat.Sendiri pun tidak cukup cari makan ,dok pun tumpang orang.
    Tidak khabar karma lagi TUAN PENA,? Tidak kenang budi,walau bapa sendiri. Orang macam ini kita mau jadi penunjuk kita ker?

    ReplyDelete
  17. Pena Reformani (KSB) tu sakit jiwalah..budak mentah kampung! Batu api!Kaki pompuan!Kaki Golok!Kaki botol! Kaki Ngumpat! kaki ....yang masyrakat benci...

    ReplyDelete
  18. Keturunan giler TUAN KSB tu... emak bapak orang giler( sakit jiwa) kesian dilahirkan begitu. Entah karma apa..Lagi mau buat jaahta lagi,Entah neraka mana untuk KSB .
    asam jawa

    ReplyDelete
  19. Dok menyalak KSb kat sini buat apa? Menyampah dengar. Kata kenal dia, kenapa tak pergi semuka dengan dia. kalau tak berani pergi sorang, pergilah ramai-ramai. jangan berani belakang aje, depan macam anjing ekor masuk celah kangkang.

    ReplyDelete
  20. Menyalak di sini best juga. Malas hendak berlawan dengan dia. Dia tu ada belajar ilmu bomoh dari kelate.Minyak bunuh, dia ada.Tembak dalam ini biar dia mati slow-slow.
    asam jawa.

    ReplyDelete
  21. ZAMAN MODEN TAK MAIN LA JAMPI-JAMPI NI!

    ReplyDelete
  22. Camna nak join blog anti ksb.Aku pun kenal dia.dia tu pengecut.bukan kita tak berani nak bersemuka dengan dia tapi dia yang tak berani. Masuk sami dulu kena parachik main pompuan dan dihalau keluar dari alam sangha.Haram jadah tu tak berani bersemuka.aku pernah ajak dia tapi dia tak mahu.kalau pandangan mana yang tak sama dengan dia dia tak akan paparkan.Pengecut!!!!!!!

    ReplyDelete
  23. Jangan kata KSB teruk sangat nanti dia sakit hati.Dia akan marah-marah dan akan pukul orang.Dia nie pukul isteri sebab isteri dia lari.Tak percaya tanya dia....
    teman karib ksb

    ReplyDelete
  24. Kesian KSB jangan tembak dia teruk sangat.nanti dia tak boleh tidor pula. Kena makan ubat tidur macam dulu pula.

    ReplyDelete
  25. Dalam KSB blog,menjawab(dia tidak takut sesiapa kata dia apa macam pun,asalkan kita jangan jadi macam tu,biarkan mereka.)
    Tetapi,dia yang mengata orang itu macam,ini macam tidak apa-apa pula.Memperlekehkan phra besar2,orang besar2. Apa yang kamu boleh buat? Setakat ini,dalam hidup?umur dah 40an apa yang kamu dapat buat untuk dunia ini ,sebelumnya nyawa melayang.
    ???

    ReplyDelete
  26. Tuan-tuan dan puan-puan mahu joint blog Anti-KSB sila ke KUMPULAN SYAM BEBAS.

    ReplyDelete
  27. http://kumpulansyambebas.blogspot.com/

    ReplyDelete
  28. Dengar orang kata masa TUAN PENA KSB kawin 20 tahun yang lalu,pakai beras,mihun,minyak,susu dan milo wat siam .Bewoh orang makan kat rumah sewa dia.Mas kawin pun pakai duit wat juga ker?Aduh......

    ReplyDelete
  29. Woi KSB haramjadah. Kalau berani mai bersemuka dengan aku. Jangan duk berani tembak dalam gelap sahaja. Aku nak papar pendapat kat sana tak boleh sebab haramjadah tu penakut, tak paparkan apa yang aku kata. Sorry ye JST.

    ReplyDelete
  30. TUAN PENA KSB sebab dan Akibat
    1.Sebab tidak Masuk U dan belajar tinggi hingga PHD.Akibatnya KSB selalu benci orang siam kelantan yang berpendidikan tinggi. Cuba baca komennya tentang orang masuk U.Banyaknya.
    2.sebab tidak dapat pengaruh dalam masyarAkat.Akibatnya KSB selalu komen orang orang besar kelantan dan malaysia.contohnya sebuah persatuan siam di lembah kelang.
    3.sebab dihalau dari sangha. Akibatnya selalu komen phra malaysia.tengoklah sendiri tuan-tuan.
    4.sebab dihalau dari wat kelantan minta tolong phra thailand.Namun,tidak dapat tolong kerana bersalah .Akibatnya,benci phra thailand dan dia (KSB) selalu komen phra thailand.
    Itulah sebab dan akibatnya dalam jiwa KSB yang membara api dendam.Mungkin ada lagi.tunggu member-member akan hantar datang lagi.
    .

    ReplyDelete
  31. syabas!!mari kita join blog anti haramjadah tu.

    ReplyDelete
  32. Anak haram jadah tu tak berani tonjol diri. Aku pernah ajak dia tampil diri tapi dia tak berani. Semua pandangan aku di blog dia didelete. Dia main tembak dalam gelap aje. Sesiapa yang baca ruangan apa yang aku tulis ini, sila forward bagi dia. Aku dari kampung Baling Kedah dan sekarang kerja di luar nagara. Nama aku Somphong. Woi KSB, kalau hang berani sila tampilkan diri. Orang kata aku pakai bahasa kasar aku terima. Aku nak buka topeng anak haramjadah tu. Puki mak dia. Kalau berani sila kenalkan diri hang, TUAN Pena haram jadah tu. Jangan duk main tembak dalam gelap sahaja. Aku dah bagitau nama dan kampung asal aku. Mana hang?.....Kalau tak berani jangan duk rosakkan agama....Puki mak hang......Siapa nak hantam aku kerana guna bahasa kasar aku pun terima..................Dengan hati terbuka.......

    ReplyDelete
  33. Tuan JST,
    WOW!!! Power betul komen dari para cerdik pandai SIAM.. kononnya lulusan U.. memang power dengan bunga bahasanya. Hidup SIAM (bukan SIAL), hidup kump sayam bebas (bebas dari mana, dari kutik/wat mana)..

    ReplyDelete
  34. Member KUMPAS(kumpulan syam bebas) Tidak berniat jahat kepada sesiapa.Kami ingin menasihat sahaja kpd KSB.Banyak lagi yang boleh kita tulis dan berbincang mengenai agama buddha.Kenapa tuan minat sangat perkara yang tidak mendatang faedah kepada agama.Sedangkan diri tuan pun masih tidak ada haluan.Esok kata ini,lusa kata itu...
    (maaf tuan JST,ini utusan kepada KSB)

    ReplyDelete
  35. Niat aku hanya nak mengajar anak luar nikah itu sahaja..................Haram jadah Pena itu.......

    ReplyDelete
  36. Aku tulis guna bahasa kasar kerana aku cabar dia saman aku. Aku nak bagi dia saman kalau dia berani. Kalau tak berani jangan duk kutuk orang la woi Pena puki mak oiiiiiii.....JST sorry ye kawan...........Somphong

    ReplyDelete
  37. La ni sistem penyampaian maklumat dah masuk trend baru. Lantak la hangpa semua. Kebanyakkan komen yang saya nampak, tembak guna peluru semboq je, isinya kurang.

    KSB tak terjejas.

    Rasanya org yg guna nickname Anon cuma nampak sorang je. Kalu sorang idea pun kurang. KSB akan semakin popular.

    Saya akan kurangkan penulisan dlm blog JST. Saya telah diberi peranan sebagai blogger jabatan yg dikendalikan oleh ICU.

    ReplyDelete
  38. giler ke apa kamu ni nak bagi orang saman pergi la kutuk blog pemimpin kalau berani. tak sekolah ke pukimak somphong. atau emak kamu dah kena kongkek orang lain.

    kalau nak kenal ksb datanglah wat 8 liam kl. dok menyalak seperti anjing giler dalam blog tak guna. babi sungguh buat malu siam kedah ajer.

    ReplyDelete
  39. Betul ker tuan Pena KSB tu berasal/ada di wat 8Liam. Setahu aku hanya geng-geng P'silar (Persatuar Ular)saja yang beroperasi/berkeliaran di wat 8Liam. kalu tak caya, pergilah tengok pada setiap hari ahad..

    Kalulah betul pena KSB ada di wat 8Liam, kawe nak jumpa dan sembang hal-hal kaum Sial & Dhamma.

    ReplyDelete
  40. Saudara kita Kumpas al-sampah hilang ke mana banyak hari tanpa khabak berita. Dah kena cincang masuk lubang cacing ke? Aku komen dalam blog dia tak siarkan.

    Perang baru mula dah cabut lari masuk terowong ke?

    ReplyDelete
  41. Kumpas ingat dia cerdik tembak KSB dalam gulap. Rupanya dia sangat bodoh kerana bukan KSB yang ditembak, maklumlah gulap. Dia tembak bos sendiri. Budak beringus, tak pasal-pasal buka kain bos sendiri! Senyum KSB.

    ReplyDelete
  42. Sapa boss dia? mahamat aka anyname aka Phra maha niphon ke?

    ReplyDelete
  43. Boss dia pakai sarung. MM pakai sarung juga noh..!!

    ReplyDelete
  44. Kuat tembak menembak nie..hang tak malau ke?

    ReplyDelete
  45. Boss Kumpas gila babi tu ada dalam persatuan siam KKL. Tak pasti bila dia nak siarkan dhamma phra Maha. Kelentong orang ajer ke? Banyak komen aku tak disiar. pandai tembak ksb. dia sendiri pernah jadi penyangak di wat Jayanti. Sebab itu dia marah bila ksb dedahkan rahsia dia. Dia makan cili, dia pedas. Masuk neraka kerana menyangak barang Wat jayanti tak cukup, nak tambah neraka kutuk orang pulak.

    Kalau pandai dhamma, napa ciplak ksb punya? tulis la sendiri. Dhamma phra Maha bila nak siarkan?

    ReplyDelete
  46. Puki mak dia lah KSB haramjadah tu. Suka dok rosakkan orang lain..Orang kata blog kumpas tak publish apa yang bertentangan...Dalam blog KSB tu pernah publish ke?...Dia kata orang tembak dalam gelap dia lah yang tak berani. Dia duk tembak orang lain dalam gelap.Kalau berani tolong habak siapa hang....................

    ReplyDelete
  47. SAUDARA..saya tidak siarkanlah kalau ayat-ayatnya tidak sopan dan kotor,mahu saya siarkan tolonglah tulis dengan ayat yang sopan dan beradat timur sedikit.Maaf ya...orang timur,kena beradat sikit.

    ReplyDelete
  48. Geng Tumpas,

    Bila lagi nak siarkan Dhamma dalam BM...

    ReplyDelete
  49. Kumpas kata dia tak siarkan komen yang ayatnya kotor. Haprak sungguh babi ni. Bila komen maki dia, dia kata ayat kotor. Yang dia dok maki ksb tu ayat bersih sangat? Yang dia raba bontot perempuan cina tu bersih sangat? cermin diri dulu sebelum kata orang Kambus woi. Aku kenai siapa kamu... tau menyalak. makan taik lah pergi. terror sangat mana dhamma kamu and the buffalo geng? kata nak lawan dhamma sama ksb. takat nakhtham jangan berlagakla khun...

    ReplyDelete