Sunday, March 29, 2009

Pilihanraya Kecil DUN Bukit Selambau catat sejarah.

Pemimpin pembangkang dan kerajaan bersua muka bagi berbincang sesuatu mengenai tindakan mengawal penyokong masing-masing supaya tiada perkara buruk berlaku sepanjang kempen pilihanraya.
Pilihan raya DUN Bukit Selambau catat sejarah baru apabila seramai 15 calon masuk bertanding selepas diterima oleh SPR untuk bertanding. Tarikh pembuangan undi akan diadakan pada 7 April 2009.

Pagi tadi saya bertolak dari Kg. Thai Pegang, Baling pada jam 5.00 pagi ke Kg. Padang Pusing untuk menghantar anak ke sekolah. Pada jam 7.10 pagi, saya bertolak ke Pusat Penamaan Calon di Sg. Petani. Pada jam 7.50 pagi saya sampai, keadaan masa tu agak jem dengan kenderaan dari luar. Oleh kerana saya ada pass SPR maka saya mudah masuk ke kawasan tersebut dengan bantuan polis.

Pemerhatian saya, para penyokong pembangkang agak agresif manakala penyokong BN agak cool. Ada yang bawa gendang Cina, ada yang bawa gendang India dan ada yang bawa kompang untuk mengiringi calon mereka. Cuma gendang panjang Siam sahaja tidak kelihatan sebab calon bebas dari masyarakat Siam Kedah masih belum bersedia.

Pengerusi SPR agak tidak puashati kerana membawa sebarang alat muzik menyalahi undang-undang SPR. Walau bagaimana pun, tiada seorang pun calon yang ditolak. SPR terpaksa mencetak kertas undi sebesar A3 untuk kali ini. Maka pengundi di sini mempunyai banyak pilihan untuk memilih siapa bakal wakil rakyat mereka.
Calon BN - Datuk S. Ganesan dari parti MIC.

Calon Pembangkang - En. Manikumar dari PKR

Calon pilihanraya N25 DUN Bukit Selambau beratur untuk masuk ke dewan penamaan calon.

YB. Datuk Seri Hishamuddin Hussein merupakan Pengerusi Jentera Kempen BN di DUN Bukit Selambau.

Para penyokong PKR agak agresif.

Pasukan polis sentiasa berjaga-jaga bagi mengawal keadaan supaya keselamatan orang ramai terjamin.

No comments:

Post a Comment