Tuesday, March 17, 2009

Dua bukit satu batang menjadi rebutan.

DUN Bukit Selambau, Parlimen Bukit Gantang dan DUN Batang Ai menjadi rebutan dalam pilihanraya kecil yang akan diadakan serentak pada 7 April ini. Tarikh penamaan calon pada 29 Mac 2009 selepas Mesyuarat Agung Perwakilan UMNO di KL. Ini bermakna 2 bukit 1 batang menjadi rebutan antara BN dan PR serta mungkin dikacau oleh calon BEBAS.

Sejak semalam saya telah diarah untuk melaporkan diri di kawasan DUN Bukit Selambau. Untuk tugas-tugas khas pilihanraya kecil DUN Bukit Selambau, yang mana jabatan saya terlibat secara langsung setiap kali adanya pilihanraya sejak ditubuhkan kira-kira 60 tahun yg lepas. Saya ditugaskan di DUN Bukit Selambau sehingga 8 April 2009.

Walaupun pengundi di kalangan masyarakat Siam tidak ramai iaitu sekitar 300 pengundi, semua pihak perlu beri perhatian kerana setiap undi ada nilainya. Jika dulu BN sangat kukuh, majoriti pengundi yang mengundi BN agak besar berbanding pembangkang tetapi sekarang peluangnya agak tipis iaitu 50:50. Maka undi daripada pengundi atas pagar atau pengundi daripada kaum minoriti seperti kaum Siam amat-amat diperlukan.

Sejak 52 tahun negara kita mencapai kemerdekaan, maka sekarang masyarakat Siam mula mendapat perhatian. Tetapi apa yang menyedihkan saya ialah semasa senang masyarakat Siam diketepikan. Bila terdesak, barulah mereka hargai sumbangan masyarakat Siam terhadap kerajaan. Inilah nasib kaum minoriti di Malaysia. Walau bagaimana pun, majoriti masyarakat Siam tetap setia kepada parti kerajaan dari dulu sampai sekarang.

2 comments:

  1. Hai ... Singgah la di blog saya http://bicaragagak.blospot.com...

    ReplyDelete
  2. Masyarakat Siam boleh dijentik-jentik dan dipinggir kerana tiada kesepakatan.

    ReplyDelete