Thursday, March 12, 2009

Bagaimana cara penyelesaian yg bagus?

Duit peruntukan Kerajaan Negeri Kedah untuk pelaksanaan Pesta Loy Krathong 2008 telah dimasukkan ke dalam akaun PEKEMAS. Saya selaku pengerusi PEKEMAS telah menandatangani surat penerimaan cek sebagai pemegang amanah sahaja. Duit tersebut hanya boleh dibelanja setelah Ketua Sami Kedah/Perlis dengan YB V. Arumugam (dah letak jawatan) mendapat kata sepakat.

Tetapi sekarang V. Arumugam dah meletakkan jawatan sebagai EXCO dan juga ADUN Bukit Selambau. Maka perbincangan antara Ketua Sami Kedah/Perlis dengan V. Arumugam bagi pihak EXCO Kerajaan Negeri Kedah tidak mungkin terjadi. Maka peruntukan tersebut tidak boleh dibelanjakan oleh mana-mana pihak mengikut surat yang saya tandatangani untuk mengikat saya oleh pihak kerajaan negeri.

Sepatutnya peruntukan pesta kebudayaan iaitu Pesta Loy Krathong haruslah diuruskan oleh persatuan kebudayaan seperti PEKEMAS. Kenapa mengaitkan Sami dengan soal kebudayaan? Bukankah sami hanya berkaitan dengan keagamaan?

Peruntukan tersebut masih boleh digunakan dengan keputusan Mesyuarat Agung PEKEMAS sebab ia dah dimasukkan ke dalam akaun PEKEMAS. Dalam perlembagaan PEKEMAS yang didaftar dengan ROS, mesyuarat Agung merupakan kuasa tertinggi dalam menentukan keputusan PEKEMAS bagi menentukan peruntukan tersebut.

Saya dah berbincang dengan beberapa orang Sami untuk mengurus duit ini dan akan mengadap Ketua Sami Kedah/Perlis memohon kebenaran untuk menggunakan peruntukan ini demi membangunkan masyarakat siam di negeri Kedah.

Harap para sami yang giat berpolitik, jangan menggunakan isu ini untuk memporakperandakan masyarakat Siam.

1 comment:

  1. Kalau Sami nak bergiat dalam politik, janganlah berselindung di belakang kain kuning.

    ReplyDelete