Thursday, September 8, 2011

Sijil Pertanian Siam satu bentuk diskriminasi.

Sijil Pertanian Siam yang diperkenalkan oleh kerajaan negeri Kedah dan Perlis sejak dahulu lagi sebagai syarat untuk membenarkan seseorang yang berbangsa Siam layak untuk memohon Tanah Simpanan Melayu. Sijil Pertanian Siam hanya diberikan kepada golongan petani Siam sahaja. Orang Siam yang bekerja dengan sektor kerajaan pula tidak dibenarkan memohon sijil tersebut .

Walau bagaimanapun, Sijil Pertanian Siam telah dibubarkan oleh kerajaan negeri Perlis atas usaha Senator Siew Chun. Kini, hanya pihak kerajaan negeri Kedah yang masih memperkenalkan sijil tersebut kepada golongan petani Siam yang ingin memohon Tanah Rizab Melayu. Hampir 95 peratus masyarakat Siam yang menetap di negeri Kedah, Perlis, Perak, Kelantan, dan Terengganu adalah golongan petani. Akibat pengenalan Sijil Pertanian Siam, masyarakat Siam di negeri Kedah terpaksa menunggu dalam tempoh masa yang lama untuk mendapatkan kelulusan daripada pihak kerajaan negeri Kedah untuk meluluskan status permohonan mereka. Selain itu, bayaran yang dikenakan pula agak tinggi iaitu sebanyak RM30 ringgit pada setiap kali permohonan dan RM50 pula dikenakan semasa mengambil Sijil Pertanian Siam.

En. Siri Neng Buah menyifatkan bahawa pengenalan Sijil Pertanian Siam adalah tidak wajar kerana semakin hari jumlah tanah yang dimiliki oleh masyarakat Siam setempat telah berkurangan kerana sering dijadikan tapak projek pembangunan yang telah dirancang oleh kerajaan negeri. Misalnya, projek pembinaan Universiti Teknologi Mara cawangan Kuala Nerang dan projek pembinaan lebuh raya di daerah Sik melibatkan pengambilalihan tanah tersebut oleh kerajaan negeri daripada masyarakat Siam setempat. Tambahan pula, masyarakat Siam di negeri-negeri tersebut sering kali menghadapi masalah sekiranya tanah yang dimiliki orang Siam dijual kepada orang Melayu tetapi yang menjadi masalah sekarang ialah apabila orang Melayu hendak jual tanah itu kembali kepada orang Siam.

Masyarakat Siam yang berada di luar bandar amat bergantung kepada sektor pertanian untuk mencari rezeki untuk meneruskan kehidupan seharian dan menyekolahkan anak-anak mereka. Peningkatan taraf hidup mendorong mereka untuk mengusahakan lebih banyak aktiviti pertanian untuk meneruskan hidup. Ini kerana, jika dibandingkan dengan masyarakat minoriti lain di Malaysia, jumlah kakitangan berbangsa Siam masih kurang berbanding dengan masyarakat minoriti lain. Namun pada masa kini, semakin ramai kerana masyarakat Siam pada masa kini sudah ada penghijrahan dari segi mental dan taraf hidup.

Ujar beliau, larangan pihak kerajaan negeri mengecualikan masyarakat Siam setempat daripada memohon Sijil Pertanian Siam adalah tidak wajar. Hal yang demikian kerana, tanah merupakan aset terpenting pada masa kini. Peningkatan taraf hidup menuntut rakyat untuk mencari pendapatan sampingan untuk memenuhi keperluan hidup. Tambahan pula, kebanyakan kakitangan kerajaan yang berbangsa Siam yang membentuk mobiliti masyarakat Siam pada masa kini kebanyakan merupakan anak golongan petani. Siapakah yang akan mewarisi tanah pusaka sebuah keluarga Siam itu sekiranya kesemua anak–anak petani Siam pada hari ini menjadi kakitangan kerajaan dan swasta pada masa akan datang?

No comments:

Post a Comment