Thursday, September 8, 2011

Pendapat En. Siri Neng Buah mengenai warisan seni budaya.

Menurut Siri, warisan merupakan sesuatu yang diperturunkan daripada generasi terdahulu iaitu tinggalan nenek moyang atau tinggalan alam semulajadi yang perlu dipelihara. Justeru, pada tahun 2007, Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan telah mewartakan 173 butiran warisan negara diangkat dan diisytiharkan sebagai warisan kebangsaan.

Walaupun kepesatan pembangunan negara berlaku dengan pantas, namun pemuliharaan dan pemeliharaan khazanah lama negara perlu dilestarikan supaya ia dapat diwariskan kepada generasi akan datang. Tanggungjawab ini perlu digalas bersama dalam mendidik anak-anak supaya mereka menghargai dan mencintai warisan dan khazanah negara mereka sendiri serta menanam rasa bangsa pada harta yang mereka miliki.

Setiap individu dalam masyarakat juga haruslah sedar akan tanggungjawab mereka dalam pemuliharaan warisan. Penglibatan beliau dalam usaha memartabatkan warisan kebudayaan, kesenian dan kesusasteraan telah diberi pengiktirafan di peringkat negara dan antarabangsa.

No comments:

Post a Comment