Thursday, September 8, 2011

Masyarakat Siam sudah 'berhijrah'.

En. Siri Neng Buah berpendapat anak-anak Siam sekarang memang banyak peluang mendapat pendidikan dengan mudah, tetapi amat sayang sekali, masih ada anak-anak kampung leka dengan duniawi tanpa mengejar kemajuan atau ilmu pengetahuan yang senang dimiliki tanpa guna wang yang banyak.

Peluang pendidikan yang luas pada masa kini seharusnya dimanfaatkan sepenuhnya oleh generasi muda Siam untuk memartabatkan bangsa mereka. Generasi muda Siam seharusnya sedar bahawa hanya pendidikan sajalah yang mampu mengubah nasib kita. Pendidikan akan menjadikan seseorang itu dihormati oleh nusa dan bangsa. Pada masa yang akan datang, masyarakat Siam akan mencapai kemajuan setaraf dengan masyarakat minoriti lain seperti masyarakat Portugis, masyarakat bumiputera di Sabah dan bumiputera di Sarawak .

Apa pun beliau meminta semua masyarakat Siam bekerjasama dan buat apa-apa pun dengan niat yang baik dan ikhlas. Orang yang digelar tua janganlah pandang serong dengan anak-anak muda, kurang sedikit sifat ego dan berbaik-baik dengan mereka. Anak-anak sekarang perlu prihatin daripada orang-orang tua.

Masyarakat Siam pada hari ini telah buktikan keupayaan mereka, dari segi merit, sudah ramai masyarakat Siam yang hebat dan bagus. Mereka berjaya sejak sekian lama cuma tidak
diberi pengiktirafan saja. Apa pun , beliau gembira kerana masyarakat Siam pada masa kini sudah menerima banyak pengiktirafan daripada media cetak dan elektronik. Yang terbaru ialah perlantikan Dato’ Sawai sebagai Profesor Anjung di Universiti Utara Malaysia.

No comments:

Post a Comment