Thursday, September 8, 2011

Pencetus Idea Penganjuran Citrawarna Malaysia.

Citrawarna Malaysia merupakan salah satu persembahan steert performance yang mula diperkenalkan oleh Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan pada tahun 1999. Ia bertujuan untuk menyerlahkan kekayaan warisan budaya negara melalui muzik, dan nyanyian.

Pesta Citrawarna yang dianjurkan oleh pihak Kementerian Kebudayaan Kesenian dan Pelancongan yang dianjurkan pada tahun 1999 merupakan idea beliau dan beberapa orang pegawai yang bertugas di jabatan kebudayaan dari seluruh negara. Ketika itu, beliau bertugas sebagai pegawai kebudayaan Pulau Pinang. Idea tersebut timbul berikutan hasrat pihak Kementerian Kebudayaan Kesenian dan Pelancongan yang ingin menjadikan industri pelancongan sebagai industri utama yang menjana peningkatan sektor ekonomi negara berikutan kemelesetan ekonomi yang melanda rantau Asia Tenggara sekitar tahun 1997. Pihak kementerian juga bercadang untuk menjadikan Kuala Lumpur sebagai Bandaraya Seni Budaya seperti Bandaraya San Paolo di Brazil, Bandaraya Madrid di Sepanyol dan Bandaraya
Tokyo di Jepun yang seringkali kali dikenali di serata dunia kerana keunikan budayanya. Beliau berpendapat, Malaysia berpotensi untuk menjadi pusat pelancongan tumpuan pelancong-pelancong dari luar negara kerana selama ini Malaysia dikenali di persada dunia kerana rakyatnya terdiri daripada pelbagai bangsa dan agama.

Malahan jika dibandingkan dengan negara–negara lain di dunia, Malaysia dikatakan unik kerana rakyatnya meraikan pelbagai kaum menyambut pelbagai jenis perayaan. Di sesetengah negara seperti Brazil, pesta budaya las parasi merupakan acara tahunan yang telah diwartakan sebagai acara tahunan dalam negara mereka. Cadangan ini kemudiannya telah disuarakan kepada Datuk Seri Syeikh Kadir Fadzil. Kementerian Kebudayaan, Kesenian, dan Pelancongan telah memutuskan untuk melantik pegawai-pegawai sebagai pemerhati ke luar negara pada musim seni budaya untuk meninjau proses penganjuran dan perlaksanaan pesta budaya tersebut. Ada pegawai kebudayaan yang dilantik menjadi pemerhati pesta budaya Las padihal di Mexico, pesta budaya La Tomatina di Sepanyol dan pesta Hanami di Jepun. Visual perarakan tersebut kemudiannya ditayangkan kepada pegawai-pegawai dari kementerian untuk dibuat soal selidik agar bersesuaian dengan amalan dan budaya masyarakat Malaysia. Maka dengan itu, Datuk Seri Syeikh Kadir Fadzir telah mempersetujui idea tersebut.

Maka dalam mesyuarat jawatankuasa induk bersama wakil-wakil pegawai kebudayaan dari setiap negeri. Pegawai-pegawai kebudayaan telah ditugaskan untuk mempersembahkan kebudayaan dari negeri masing –masing untuk dipersembahkan kepada para pelancong menjelang Bulan Mei 1999. Masyarakat di Borneo juga turut dijemput untuk mempamerkan kebudayaan mereka seperti Tarian Ngajat dan Tarian Sumazau yang telah menjadi daya penarik utama sektor pelancongan di Kepulauan Borneo.

Penganjuran Pesta Citrawarna Malaysia telah berjaya menggamit kedatangan pelancong ke Malaysia sepanjang tempoh 1999 sehingga kini. Berikutan kejayaan itu, beliau telah dianugerahkan Anugerah Khidmat Cemerlang daripada Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong sempena Hari Keputeraan Baginda., Beliau juga telah meminta kebenaran daripada Datuk Syeikh Kadir Fadzil untuk memasukkan kebudayaan masyarakat Siam dalam pesta Citra warna tersebut agar masyarakat Malaysia global dapat mengetahui bahawa masyarakat Siam juga merupakan sebahagian daripada rakyat Malaysia . Setelah mendapat
persetujuan daripada pihak kementerian, beliau telah memaklumkan kepada Dato’ Charen mengenai cadangan tersebut. Lanjutan daripada idea tersebut, Dato’ Charen telah mengadakan mesyuarat dengan semua masyarakat Siam di seluruh Malaysia .

Melalui mesyuarat tersebut, pegawai-pegawai kebudayaan Siam dilantik di setiap daerah di negeri Kedah, Perlis, Kelantan dan Perak untuk melatih dan membimbing masyarakat Siam dalam persembahan budaya seperti tarian menora, tarian ramvong, dan sebagainya. Dalam penampilan kali petama masyarakat Siam dalam pesta Citrawarana, masyarakat Siam telah mempamerkan adat meminang Siam yang telah diwarisi sejak sekian lama. Selain itu, masyarakat Siam juga turut mempersembahkan tarian budaya mereka dengan diiringi lagu Khan Mark Ma laew oleh Jungjut Chiaw Chan Chai , seorang penyanyi Thailand .

Kemuncak persembahan masyarakat Siam Malaysia adalah pada tahun 2001 di mana masyarakat Siam Malaysia telah mempersembahkan perayaan Loy Krathong. Dalam persembahan tersebut, beliau telah memberikan suara latar sepanjang persembahan tersebut kepada para penonton yang kebanyakannya terdiri daripada pelancong asing mengenai asal usul dan kepentingan tarian menora kepada masyarakat Siam Malaysia. Persatuan Siam Malaysia telah mengundang seorang penyanyi khas dari Thailand . Kristy Jensen untuk menyanyikan lagu ‘’ Loy Krathong”. Persembahan yang ditunjukkan oleh masyarakat Siam Malaysia telah mendapat mendapat pujian daripada Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir dan juga Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan, Datuk Seri Syeikh Kadir Fadzil. Semenjak itu, masyarakat Malaysia mula mengenali orang Siam.

Malahan dalam setiap persembahan kebudayaan, masyarakat Siam sering kali dijemput untuk mengadakan persembahan di peringkat nasional mahupun negeri. Tarian budaya masyarakat Siam yang paling mendapat tempat adalah tarian menora. Ini kerana, tarian tersebut mempamerkan nilai estetika yang tinggi dari segi persembahan, pakaian dan juga sejarah di sebalik pengasasan tarian tersebut. Malahan, jika dibandingkan dengan tarian budaya masyarakat Siam yang lain, tarian menora merupakan tarian yang paling sukar dikuasai kerana ketinggian nilai seninya.

No comments:

Post a Comment