Thursday, September 8, 2011

Istilah Siam melambangkan status warganegara Malaysia.

Orang Siam adalah warganegara Malaysia. Dari segi pemikiran, orang Siam di Malaysia sangat menghormati Raja Bumipol Adulyadej dan Permaisuri Sirikit, Selain itu, masyarakat Siam di Malaysia juga sering menonton siaran rancangan dari Thailand dan seringkali mengikuti perubahan politik di Thailand. Ini bukanlah bermakna mereka tidak berbangga menjadi rakyat Malaysia.

Menurut Puan Siti Asiah Kancana Abdullah, istilah Thai telah digunapakai buat pertama kalinya semasa zaman pemerintahan raja Chulalongkorn. Pada tahun 1874, baginda telah menghapuskan amalan hamba abdi dan buruh paksa. Segala bentuk tenaga buruh hendaklah dibayar. Istilah hai kwarm phen thai (pemberian kebebasan) merujuk kepada peristiwa memerdekakan golongan hamba abdi dan buruh paksa untuk menjalani kehidupan sebagai rakyat biasa.

Kemasukan beramai-ramai orang Cina dan penyerahan wilayah Patani kepada Siam telah mewujudkan kepelbagaian bangsa di Thailand. Sebelum ini, terdapat hanya satu bangsa saja iaitu Tai yang merujuk kepada orang Siam. Nasionalis-nasionalis seperti Luang Phibun Songgram telah merasakan bahawa banyak adat tradisi Thai akibat kemasukan kuasa-kuasa Barat. Maka dengan itu, pada tahun 1938, beliau telah melancarkan satu gerakan yang dikenali sebagai dasar ratthaniyom yang bertujuan untuk mewujudkan satu identiti saja. Maka, dasar ini telah mewajibkan orang –orang cina dan juga masyarakat melayu Patani menerima kebudayaan Siam sebagai kebudayaan Kebangsaan Thailand. Mereka dikehendaki bertutur dalam bahasa Thai dan menggunakan nama Siam sebagai lambang identiti bangsa Thai. Dasar ini juga telah menyebabkan ramai orang Kristian Siam menganut kembali agama Buddha. Pada bulan Jun 1939, nama Sayam telah ditukarkan kepada nama Thailand yang bermaksud ‘ tanah yang merdeka’.

Faktor penempatan masyarakat Siam yang berdekatan dengan Thailand seringkali menimbulkan kekeliruan dalam kalangan sesetengah pihak yang tidak menyedari bahawa masyarakat Siam juga merupakan warganegara Malaysia. Masyarakat Siam juga sering ke Thailand untuk menghadiri upacara keagamaan dan melancong. Tetapi, hal ini tidak bermakna orang-orang Siam di Malaysia tidak menunjukkan ketaatan dan kesetiaan kepada Malaysia. Tetapi di sanalah bermulanya induk agama dan budaya Siam. Bagi masyarakat Siam yang beragama Theravada Buddha, raja dianggap sebagai Raja dikenali sebagai “Chakkraphat” atau “Chakravartin”. Orang Melayu, menganggap raja-raja Melayu sebagai ketua agama dan adat istiadat orang Melayu. Orang Siam juga menganggap raja sebagai ketua adat istiadat dan ketua agama Buddha. Raja merupakan seorang individu yang dikaitkan dengan mempunyai kuasa sakti.

Kekeliruan timbul kerana faktor politik yang memisahkan bumi bertuah kepada dua negara iaitu Malaysia dan Thailand . Oleh sebab masyarakat Siam Malaysia kebanyakannya tinggal di utara dan pantai Timur Semenanjung Malaysia berjiran dengan Thailand sedikit sebanyak budaya masyarakat ini dipengaruhi oleh kebudayaan masyarakat Thailand umpamanya, pengaruh budaya, bahasa dan agama dari sana. Pengaruh inilah yang membuatkan orang-orang Siam dikatakan pendatang dari Thailand

Malahan cara hidup masyarakat Siam di Malaysia juga sama dengan kebudayaan masyarakat Siam di Thailand. Misalnya kepentingan orang Siam biasanya dipegang oleh Naiban (Ketua Kampung) dan pegawai Luar Siam, yang berperanan sebagai orang tengah kepada masyarakat Siam . Naiban (Ketua Kampung) bertanggungjawab mengetengahkan masalah-masalah yang dihadapi oleh masyarakat Siam kepada pihak yang bertanggungjawab. Di samping itu, amalan agama yang sama dengan masyarakat Thai di Thailand juga turut diamalkan oleh masyarakat Siam di sini. Antara amalan agama yang sangat jelas ialah mewajibkan golongan lelaki yang berumur 21 tahun ke atas menjadi sami Buddha. Kemasukan diri seseorang dalam kehidupan sebagai seorang sami menandakan seseorang sami itu menjalankan kehidupan yang baru, menggunakan bahasa yang berbesar hati. Dalam kehadiran orang biasa, sami akan duduk di tempat yang disediakan oleh mereka. Apabila rakyat biasa hendak meminta nasihat atau memberi benda kepada sami, mereka perlu tunduk dengan tapak tangan dirapatkan. Ini kerana mengikut falsafah agama Buddha, lelaki dipertanggungjawabkan untuk mempertahankan negara, bangsa dan agama Maka, dalam ajaran Theravada Buddha, golongan lelaki. Diwajibkan untuk menjadi sami sekurang-kurangnya 7 hari dalam seumur hidup. Semasa menjadi sami inilah ajaran-ajaran Buddha betul-betul diamalkan. Manakala golongan wanita pula dipertanggungjawabkan untuk menguruskan hal rumah tangga seperti menjaga suami, anak-anak dan rumah.

Masyarakat Siam masih lagi berpegang kuat kepada fahaman animisme terutama percayakan hantu-hantu yang mengganggu kehidupan mereka. Oleh itu bomoh memainkan peranan penting di dalam kehidupan mereka. Unsur-unsur animisme itu diamalkan bersama-sama dengan amalan agama Buddha yang kuat dipegang oleh orang Siam.

Menurut bekas pensyarah bahasa Thai di Fakulti Bahasa dan Lingustik, Universiti Malaya, Siti Asiah Kancana Abdullah, istilah Siam merujuk kepada penyatuan. Sebelum ini, sejarah Thai telah bermula dengan penubuhan kerajaan Sukhothai, Lopburi, Ayutthaya, Thonburi dan juga Rattanakosin ( Bangkok ). Pengaruh kebudayaan daripada kerajaan–kerajaan ini kemudiannya disatukan dalam dasar kebangsaan negara ini ketika pengasasan dinasti Chakri. Sebelum 11 Mei 1949 , Thailand dikenali sebagai Sayam. Melalui dasar nasionalisme kebudayaan dan imperialistik yang dikenali sebagai dasar Rattaniyom, nasionalis-nasionalis mula menitikberatkan kemegahan bangsa Thai dalam tahun 1930-an. Dalam bulan Jun tahun 1939, nama ” Siam ” telah ditukarkan kepada Thailand yang bemaksud negara yang bebas. Ini kerana, Siam adalah satu-satunya negara di Asia yang tidak pernah dijajah oleh mana-mana pihak semasa pihak imperialis Barat yang diketuai oleh Amerika Syarikat, Britian, Peranchis dan lain-lain lagi. Melalui dasar ini nasionalis-nasionalis mula menitikberatkan kemegahan bangsa dan kebudayaan Thai dalam tahun 1939. Nama Siam telah ditukarkan kepada negara Thai. Pendidikan dan penggunaan bahasa Thai digalakkan.

Menurut Siri Neng Buah, penggunaan istilah Siam akan dapat membezakan antara orang Siam di Malaysia dan Thailand . Menurut beliau, sekiranya istilah Siam digunakan, ia akan merujuk kepada orang Siam yang menetap di Kedah, Perlis, Perak dan Terengganu. Sekiranya Thai , ia akan merujuk kepada Thai Chiang Mai, Thai Songhkla, yang jelas sekali melambangkan .identiti masyarakat dari Thailand . Kepentingan dan hak-hak orang Siam termaktub dalam perlembagaan negeri Kedah, Perlis, Kelantan, Perak dan Terengganu. Kesemua undang-undang tersebut menggunakan istilah ‘Siam ’ dalam mencatat segala hak dan perlindungan bagi orang Siam dalam perlembagaan negeri. Selain itu, Undang-Undang Tubuh Negeri Perak, juga turut menggunakan perkataan ‘Siam’ di mana kod undang-undang tersebut memperuntukkan bahawa pihak kerajaan negeri harus melantik seorang penghulu dari kalangan masyarakat Siam setempat bagi mewakili masyarakat Siam di kawasan Pengkalan Hulu bagi mewakili masyarakat Siam di negeri Perak. Malahan di negeri Kedah dan Perlis terdapat sejenis dokumen yang dikenali sebagai Sijil Pertanian Siam yang dikeluarkan oleh kerajaan negeri tersebut sebagai syarat untuk membolehkan masyarakat Siam di kedua-dua negeri tersebut memohon tanah yang diwartakan sebagai Tanah Rizab Melayu.

Masyarakat Siam menghadapi masalah akibat penggunaan perkataan "Thais" termasuk untuk mendaftar persekolahan anak, memohon pelbagai lesen serta tidak layak melabur dalam Amanah Saham Bumiputera. Hanya kerana sijil kelahiran mempunyai perkataan 'Thais', mereka dilayan dan dianggap sama seperti rakyat dari Thailand dan secara langsung status warganegara mereka akan diragui. Malahan kadang-kala, ketika masyarakat Siam membuat permohonan untuk mendapatkan hak milik tanah pun, permohonan mereka ditolak kerana pihak kerajaan negeri beranggapan bahawa mereka adalah warganegara Thailand .

No comments:

Post a Comment