Sunday, February 1, 2009

Pertembungan antara 2 Panglima yang agak melucukan.

Dalam menghadapi gelombang perubahan dalam pemikiran rakyat yang berbeza-beza, macam-macam aktiviti yang dirancangkan oleh ahli-ahli politik secara drastik untuk mencapai tujuan-tujuan tertentu.

Para menteri melaksanakan program drastik mungkin untuk berkempen bagi menghadapi pemilihan Ahli Majlis Tertinggi UMNO mac depan. Sementara ahli politik bawahan nak tunjuk bahawa merekalah yang berjasa membawa menteri itu turun berjumpa rakyat.

Pada 31.1.2009 lepas satu Mesyuarat Penyelarasan Majlis Perasmian Rakan Muda Kampung Baru (Siam) telah diadakan di Pendang Lake Resort. Presiden PSM, Pengerusi PSK dan Pengerusi PEKEMAS telah dijemput ke mesyuarat tersebut. Begitu juga dengan pengerusi-pengerusi JKKKP di sekitar daerah Pendang. Mesyuarat tersebut dipengerusikan oleh YB Suraya, ADUN Sungai Tiang.

Menteri Belia dan Sukan Malaysia akan melawat Kampung Siam Padang Pusing, Pendang, Kedah pada 6.2.2009 jam 10.30 pagi dan seterusnya ke daerah Sik. Tujuannya adalah serampang 2 mata,, pertama untuk berkempen di kalangan G7 untuk pertandingan Ahli MT UMNO dan kedua untuk menarik belia-belia bukan Melayu sokong kerajaan pada PRU ke 13.

Bekas senator kita mendakwa dialah berusaha membawa turun menteri tersebut jumpa belia-belia Siam di Kampung Padang Pusing. Dia cerita bab dia jumpa menteri kat Parlimen la dan dia juga cerita pengalamannya 18 tahun dalam politik la. Dia juga cakap mewakili Presiden PBSM bagi mewakili belia Siam dan mencadangkan Menteri Belia membuat penyerahan sijil pendaftaran Persatuan Belia Siam Malaysia kepada Presidennya iaitu Mr. Vinai. Setahu saya semua yang hadir mesyuarat tersebut umurnya hampir 50 tahun dan ada yang 50 tahun lebih kecuali saya berumur 39 tahun yang masih boleh dikategori sebagai belia lagi.

Tambahan pula, saya merupakan Presiden PBTM dan hadir dengan memakai uniform PBTM. PBTM masih wujud, sijil pendaftaran ada kat saya. Macam mana menteri nak serahkan sijil tersebut kepada wakil Presiden Persatuan Belia Siam yang mereka dakwa itu. Agak melucukan semua ahli mesyuarat. YB Pengerusi batalkan slot ini dan cadangkan kepada bekas senator serahkan borang pendaftaran persatuan belia siam kepada menteri dulu.

Sehingga ada pegawai belia daerah Pendang hantar memo kecil kepada YB Suraya, cantas perbincangan tersebut. Saya dengan Pengerusi PSK tak mahu ambil bahagian dalam perbincangan tersebut bagi mengelakkan pemimpin2 masyarakat Siam yg hadir ke mesyuarat tersebut bertambah malu. Walaupun saya tahu bahawa orang yang layak cakap bab belia ialah saya.
Sebagai penutup calon senator ke 3 kita merayu semua pemimpin masyarakat Siam yang hadir ke mesyuarat tersebut membantu mengutip derma untuk bantuan mangsa perang Palestin dan serah kepada Kerajaan Negeri sebelum 5.2.2009. Inilah yang mengelirukan, apakah pendirian pemimpin pelapis kita. Di pentas kerajaan BN tapi cakap tentang usaha kerajaan PR. Sehingga memaksa YB Pengerusi menjelaskan sesuatu..

1 comment: