Sunday, August 30, 2009

Gotong-royong membantu mangsa ribut.

Pada hari Jumaat 21 Ogos 2009, saya membawa keluarga untuk menyertai gotong-royong membersihkan kawasan Wat Kg. Batu Seketul, Sik, Kedah yang ditimpa bencana ribut pada 19 Ogos 2009.

Lebih kurang 200 orang kampung pergi ke Wat Siam Kg. Batu Seketul untuk menyertai gotong-royong. Kebanyakkan daripada mereka adalah jiran dari kampung berdekatan juga datang membantu dalam program tersebut.

En. Chiang, Pengerusi JKKKP Kg. Chong membawa traktornya sendiri dan menyertai program gotong-royong di Wat Siam Kg. Batu Seketul walaupun beliau bukannya berasal dari kampung ini.

Isteri saya juga turut serta bergotong-royong menyediakan makanan untuk orang ramai. Antara menu masakan ialah gulai ayam batang pisang, ikan masin goreng, kubis goreng dan ulam sambal belacan.

Memotong kayu balak dengan mesin gergaji. Lebih kurang 10 mesin gergaji digunakan pada hari tersebut. Masing-masing dibawa sendiri dari rumah.

Sebahagian daripada orang ramai yang datang menyertai gotong-royong di Wat Kg. Batu Seketul.

Peniaga keturunan Melayu yang berniaga berhampiran kawasan tersebut juga menderma air tebu kepada orang ramai yang menyertai program gotong-royong.

Ini anak saya juga datang buat kacau.

No comments:

Post a Comment