Friday, February 19, 2010

Masyarakat Siam Daerah Pendang menghadapi masalah tiada air.

Sejak seminggu lalu, masyarakat Siam Titi Akar dan Padang Peliang menghadapi masalah tiada bekalan air. Paip air hanya keluar angin apabila dibuka. Air hanya datang sekejap pada waktu tengah malam hingga subuh kerana pada waktu itu orang kurang menggunakan air.

Kepada sesiapa yang rajin bangun lewat malam atau subuh, ia dapat menadah air simpan untuk digunakan keesokkan hari. Kepada sesiapa yang letih dan terpaksa tidur awal untuk bangun awal pergi menoreh getah keesokkan pagi, rasanya akan mengalami kesukaran.

Tiada air untuk mandi rasanya boleh tahan sikit tetapi tiada air untuk masak dan minum, rasanya apa akan terjadi sekiranya keadaan ini berlarutan.

Di rumah saya juga tiada air. Oleh itu, saya terpaksa bawa keluarga balik ke Kg. Pegang, Baling kebetulan hari ini cuti hujung minggu. Rumah saya di Baling tidak menghadapi masalah ini. Petang ini saya kena balik ke Padang Peliang sebab esok pagi saya perlu membawa kumpulan kebudayaan untuk membuat persembahan di Pekan Padang Sera. Saya pun buntu menghadapi masalah ini.

Sebentar tadi member wartawan menghubungi saya. Beliau tanya, 'kenapa orang Siam tidak membuat laporan masalah ini kepada pihak atasan'. Saya jawab, 'orang Siam majoritinya adalah penyokong UMNO sedangkan Kerajaan Negeri di bawah Pakatan Rakyat. Masalah ini di bawah bidang kuasa kerajaan negeri bukannya kerajaan Pusat. Oleh itu, tidak guna orang Siam mengadu kepada pemimpin UMNO'.

Beliau tanya saya lagi, 'kenapa pula orang Siam tidak berani membuat kenyataan melalui akhbar dan beliau sudi untuk menyiarkan keluhan dan permasalahan orang ramai melalui akhbar'. Saya bagitau wartawan tersebut tentang keadaan orang Siam yang majoritinya orang kampung yang mempunyai perasaan takut apabila masuk surat khabar. Mereka takut macam-macam, mereka lebih suka berdiam diri dan membiarkan ketua kampung memainkan peranannya. Masalah yang timbul ialah Tok Ketua tak main peranannya sebagai Ketua Kampung, tak kiralah MKK atau JKKKP.

Saya harap Tok Ketua yang terlibat haruslah proaktif bagi menyuarakan masalah orang kampung kepada pihak atasan.

No comments:

Post a Comment