Friday, February 5, 2010

Akibat kuasa pemimpin melebihi kuasa ahli.


Sebentar tadi saya menghadiri Mesyuarat Agung Tahunan PSM Cawangan Baling Bagi tahun 2008 di Wat Phrasrimahapho, Kg. Simpang Empat, Baling, Kedah pada 5.2.2010 jam 8.30 mlm.

Mesyuarat tersebut tidak dapat diadakan kerana tidak cukup korum. Hanya 17 orang ahli yang hadir drp hampir 200 orang ahli. Oleh itu, para pemimpin PSM perlulah melihat balik dimanakah kesilapannya sehingga kebanyakkan ahli PSM menjauhkan diri.

Bukan hanya Cawangan Baling sahaja, sebelum ini cawangan Kedah Selatan di Kg. Olak Madu juga tak cukup korum. Ini tidak dikira lagi dengan cawangan lain yang buat secara "atas meja" je dan juga cawangan yang langsung tidak mengambil tahu dan membiarkan cawangan tersebut mati tak berkubur.

Inilah akibat daripada kuasa pemimpin melebihi kuasa ahli. Suara daripada para ahli tidak dihiraukan. Usul daripada ahli tidak didengari, perlembagaan tidak patuhi. Hanya seorang pemimpin sahaja yang boleh menentukan hala tuju PSM. Keadaan ini berlaku bukan sahaja di peringkat pusat malah juga berlaku di peringkat cawangan-cawangan.

Bersiap sedialah untuk kita kehilangan PSM buat selama-lamanya.

No comments:

Post a Comment