Monday, January 12, 2009

Melawat mangsa kebakaran.

Pada 1.1.2009 jam 9.00 pagi saya mendapat call drp Sdr. Bunyin memaklumkan bahawa Pengerusi JKKKP Kg. Tanah Merah, Padang Terap menghubungi beliau dan memaklumkan tentang tragedi kebakaran rumah seorang penduduk kampung tersebut. Selaku pemimpin PSK, kami perlu mengambil perhatian dalam perkara ini. Lalu pihak kami membuat keputusan melawat mangsa kebakaran.

Sebelum itu, saya sms untuk memaklumkan kepada semua AJK PSK tentang tindakan yg diambil. Saya minta kebenaran daripada boss dan terus ke rumah Sdr. Bunyin untuk mengambil beliau dan terus ke Kg. Tanah Merah. Setiba dipertengahan jalan, sdr. Tang Edam selaku Bendahari PSK menghubungi saya dan beliau memaklumkan bahawa beliau tunggu kami di Pekan Kuala Nerang. Saya, Bunyin dan Tang tiba di tempat kejadian pada jam 1.30 petang. Pihak kami disambut oleh Pengerusi JKKKP Kg. Tanah Merah bersama-sama jawatankuasanya.

Pihak kami juga sempat berjumpa dengan Pegawai Kebajikan Masyarakat Daerah Padang Terap. Kami pun berinteraksi dengan pegawai kebajikan bagaimana pejabat kebajikan boleh membantu mangsa kebakaran. En. Iproom juga telah mencerita dengan detail mengenai tragedi kebakaran tersebut. Kata En. Iproom, semasa kebakaran pada 30.12.2007 lebih kurang jam 4.00 ptg mereka tiada di rumah kerana pergi ke Hospital Sultanah Bahiyah untuk mendapat rawatan susulan cicitnya yg mengidap penyakit jantung berlubang. Orang kampung sedar berlakunya kebakaran apabila api naik marak sampai ke bumbung. Pihak bomba yg dihubungi juga tidak dapat ke tempat kejadian kerana jalan masuk kampung sempit.

Pihak Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Padang Terap datang memberi bantuan awal seperti memberi makanan dan pakaian dan seterusnya wang ehsan sebanyak sekitar RM3050.00 menurut makluman daripada salah seorang pegawainya. Pihak JPA3 bersetuju membina sebuah rumah baru dengan kos sebanyak RM18,000 daripada Pejabat Pembangunan Negeri (ICU, JPM) yang dibina secara gotong royong oleh pihak JPA3. Pihak ahli politik dan orang-orang kampung juga menghulurkan sumbangan.

Pihak PSK, walaupun setahun jagung ditubuhkan dan kekurangan sumber kewangan juga menghulurkan sedikit bantuan kewangan yang disampaikan oleh Sdr. Bunyin selaku Pengerusi PSK. Pihak PSK juga memberi surat sokongan kepada mangsa kebakaran untuk memohon bantuan daripada pihak-pihak tertentu.Selepas dapat membantu sesama khonthai rasanya senang hati sangat-sangat walaupun sumbangan tersebut tidak seberapa. Sekiranya PSK mempunyai kewangan yang kukuh, banyak perkara yang PSK dapat membantu khonthai di Kedah.



No comments:

Post a Comment