Tuesday, January 20, 2009

Budak Siam hilang ditipu PATI Myanmar.

Semasa saya sedang mengendalikan Mesyuarat Jawatankuasa PEKEMAS di Wat Padang Peliang, Pendang, Kedah pada 9.1.2009 jam 9.00 malam, saya telah menerima satu panggilan daripada pemimpin masyarakat Siam Kg. Chong, Sik, Kedah berkenaan kes seorang budak Siam dilarikan oleh PATI (Pendatang Asing Tanpa Izin) warga Myanmar.


Pada 10.1.2009 saya hubungi pemimpin tersebut melalui hp untuk mendapat maklumat lanjut. Saya sarankan agar mereka hubungi Sekretariat Putera UMNO dan Datuk Abdul Aziz selaku Pengerusi Putera UMNO untuk memohon bantuan. Mereka maklumkan bahawa semua pemimpin UMNO sibuk berkempen di Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu.

Pada 14.1.2009, selepas dari waktu bekerja saya terus memandu kereta ke Kg. Chong, Sik, Kedah untuk berjumpa dengan keluarga mangsa untuk mendapat maklumat lengkap tentang kehilangan anaknya. Saya diberitahu oleh bapa mangsa bahawa suspek namanya Kamble PATI warga Myanmar bekerja di ladang getah FELCRA berdekatan kampong mereka dan sering datang makan di warung mereka di Kg. Chong. Mangsa juga selalu datang membantu mereka berniaga warung kecil di Kg. Chong. Mereka tidak sangka suspek ada niat jahat ingin melarikan anak gadis mereka yang berumur 13 tahun 1 bulan.

Bapa mangsa memaklumkan kepada saya bahawa pada 30.12.2008 jam 6.00 petang bapa mangsa diberitahu oleh mertuanya setelah selesai berniaga tentang kehilangan anaknya sejak jam 3.00 petang. Bapa mangsa telah berusaha mencari di merata-rata tempat di sekitar kampong tersebut tetapi tidak jumpa. Setelah 24 jam anaknya hilang maka ibu mangsa membuat laporan polis di Balai Polis Jeniang pada 31.12.2008 jam 5.15 ptg.

Butir-butir berkenaan mangsa ialah namanya TAN HUI MING (951206-02-6112) umurnya 13 tahun 1 bulan. Bapanya bernama TAN BENG SEONG, 39 tahun dan ibunya bernama E RIK A/L AI BUN, 35 tahun. Alamat Kg. Kubang Lintah Mk. Jeneri, Sik, Kedah. Tinggi lebih kurang 4 kaki 5 inci bertubuh gempal, rambut paras bahu dan warna kulit kuning langsat. Semasa keluar rumah mangsa memakai baju T-Shirt putih (di dalam) dan baju sejuk berbelang putih hitam (di luar) dan berseluar jean pendek. Semasa keluar rumah tiada sebarang pakaian, wang dan Kad Pengenalan di bawa bersama.

Pada 2.1.2009 bapa mangsa meminta bantuan Pengerusi JKKKP Kg. Chong. Pengerusi JKKKP Kg. Chong bersama RELA Kg. Chong telah menjalankan operasi mencari dan menyelamat kanak-kanak tersebut di kawasan sekitar selama beberapa hari tetapi gagal.

Pada 6.1.2009 jam 11.00 malam, semasa mereka sedang berbincang dengan Pengerusi JKKKP Kg. Chong, bapa mangsa menerima satu panggilan dan suara anaknya yang bercakap melalui talian tersebut tetapi nombor talian tersebut tidak papar di skrin handphone bapa mangsa. Mangsa memaklumkan bahawa beliau berada di Thailand dan ingin pulang.

Pada 7.1.2009, pihak JKKKP dengan bantuan RELA menyerbu rumah pekerja ladang FELCRA untuk mendapat maklumat dan nombor telefon Thailand yang boleh menghubungi suspek yang membawa lari kanak-kanak tersebut. Mereka berjaya mendapat nombor handphone saudara suspek yang bekerja di Pulau Pinang. Dengan bantuan bapa saudara kepada ibu mangsa di Pulau Pinang maka maklumat suspek diperolehi iaitu Namanya KAMBLE tinggal di Gambau, Myanmar iaitu 3 hari perjalanan dari Yanggon. Nombor handphone yang boleh dihubungi ialah rumah kakaknya yang berkahwin dengan orang Thailand dan tinggal di Samut Prakarn, Thailand iaitu 0804283935.

Pada 8.1.2009 Pengerusi JKKKP Kg. Chong bersama bapa mangsa pergi membuat laporan polis susulan di Ibu Pejabat Polis Sik. Mereka juga cuba menghubungi nombor telefon tersebut di mana bapa mangsa dapat berbual dan bertanya hal anaknya dan menceritakan kepada anaknya apa yang terjadi ke atas dirinya yang telah diculik. Baru kanak-kanak itu sedar dan ingin pulang ke pangkuan ibubapanya. Pada masa itu juga Pengerusi JKKKP Kg. Chong sempat berbual dengan suspek dan merayu supaya suspek dapat membawa kanak-kanak tersebut pulang. Tetapi suspek enggan membawa kanak-kanak tersebut pulang dan menyatakan ingin berkahwin dengan mangsa di Myanmar.

Pada hari yang sama (8.1.2009) mangsa menelefon ibunya dan mencerita bahawa dia di bawa masuk ke Thailand melalui satu agen haram di Alor Setar didalangi oleh seorang Myanmar dengan menaiki van ke sempadan Bukit Kayu Hitam. Apabila sampai di sempadan dia di bawa masuk ke Thailand dengan menaiki motosikal dibayar dengan RM10 seorang untuk melepasi sempadan dan ada sebuah van yang mengambil dia dan suspek tersebut di Thailand. Dalam perjalanan tersebut, kanak-kanak itu menceritakan yang mana amat jauh perjalanan iaitu memakan masa 20 jam perjalanan. Apabila sampai di tempat tersebut iaitu satu kawasan penempatan pekerja kilang, dia tidak langsung memahami bahasa percakapan penghuni di situ.

Dalam masa itu juga, abang ipar kepada suspek dapat berbual dengan Pengerusi JKKKP Kg. Chong dan dalam perbualan tersebut Pengerusi JKKKP Kg. Chong merayu kepada abang ipar suspek supaya menghantar pulang kanak-kanak tersebut. Pengerusi JKKKP Kg. Chong juga bertanya tempat lokasi dan diberitahu di kawasan Industri di Samut Prakarn, 50 km dari Bangkok.

Dalam beberapa hari ibubapa mangsa menghubungi anaknya bertanya khabar dan memujuk supaya dia dibawa pulang. Pada 11.1.2009 bapa mangsa menghubungi lagi dan diberitahu bahawa kanak-kanak tersebut telah dibawa ke Myanmar dan sampai kini kanak-kanak tersebut tidak dapat dihubungi.

Setelah saya berbincang dengan kawan-kawan di RTM maka satu Sidang Media diaturkan di bilik berita RTM pada 15.1.2009 jam 10.30 pagi. Pada hari tersebut jam 6.00 petang berita RTM1 menyiarkan laporan tentang kes tersebut dan pada keesokan hari pula kes ini disebarkan melalui beberapa akhbar tempatan.

Pada 16.1.2009, YB Datuk Seri Chor Chee Heong, Timbalan Menteri Dalam Negeri menghubungi saya melalui kawan-kawan media dan menyatakan beliau ingin berjumpa dengan keluarga mangsa dan seterusnya mengadakan Sidang Media di Wisma MCA Jalan Pegawai, Alor Setar, Kedah pada 17.1.2009 jam 11.00 pagi.

YB Datuk Seri Chor Chee Heong, Timbalan Menteri Dalam Negeri berjanji akan berbincang dengan pihak PDRM Bukit Aman, Interpol, Wisma Putra dan juga minta bantuan kedutaan Malaysia di Thailand dan Myanmar bagi membantu mencari mangsa yg dibawa lari oleh PATI warga Myanmar.







No comments:

Post a Comment