Tuesday, March 1, 2011

Majlis Makan Malam Bersama TPM.

Pada 24.2.2011, YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia telah menghadiri Majlis Jamuan Makan Malam bersama masyarakat Siam Malaysia di Hotel Sentosa, Alor Setar, Kedah sempena Majlis Perasmian Mesyuarat Perwakilan Tahunan PSM Kali ke 10.

Lebih kurang 1,000 orang hadir ke majlis tersebut. YAB Timbalan Perdana Menteri telah mengumumkan peruntukan sebanyak RM500,000 kepada Yayasan Orang-orang Siam Malaysia (YOSM) untuk tabung pendidikan. Beliau juga telah menyampaikan cek berjumlah RM50,000 serta merta sebagai pendahuluan.

Saya tidak dapat hadir kerana tiada jemputan. YB Senator Boon Som Inong juga tidak mendapat jemputan tetapi beliau hadir bagi menghormati kunjungan TPM dan juga pemimpin-pemimpin masyarakat Siam. Walaupun beliau tahu bahawa beliau tidak akan dilayan sebagai seorang Senator bagi mewakili masyarakat Siam di Parlimen oleh pihak penganjur. Nama beliau langsung tidak disebut dalam ucapan. Lebih-lebih lagi saya, seorang yang amat kerdil berbanding Senator.

Bila saya mendapat khabar begitu, saya rasa tawar hati untuk menghadiri Mesyuarat Perwakilan Tahunan pada keesokan hari. Saya merupakan perwakilan daripada Baling dan saya memangku jawatan Setiausaha Cawangan setelah Cik Kancana selaku Setiausaha Cawangan meninggal dunia baru-baru ini.

Saya amat berpuashati apabila mendengar khabar berita mengenai perubahan dalam barisan kepimpinan Persatuan. Inilah masanya untuk kita bersatu kembali dan mencorak langkah ke arah kemajuan bersama. Agenda peribadi diketepikan dan agenda bersama harus dipertingkatakan demi agama dan bangsa. Tapi sayangnya, YOSM masih berada dalam cengkaman pemimpin terdahulu. Maka tidak banyak Persatuan dapat membantu masyarakat tanpa sumber kewangan.

Akhir sekali, saya masih mengharapkan Presiden baru dapat mencari idea untuk mengatasi segala kesulitan yang wujud ke arah kejayaan untuk membangunkan masyarakat Siam Malaysia.

No comments:

Post a Comment