Monday, October 19, 2009

Program Kathina di Padang Peliang.

Pada 15 Oktober 2009, keluarga saya telah pergi Thod Khathin (kathinna) di Wat Padang Peliang, Pendang, Kedah. Semua saudara mara saya berhimpun di Pusat Kebudayaan Masyarakat Siam untuk membuat persiapan yang berkaitan Khathin seperti pokok duit, bart, chiworn, peralatan dapur utk kegunaan wat dan sebagainya.

Kami membawa peralatan tersebut secara perarakan beramai-ramai ke wat dan dimeriahkan lagi dengan paluan gendang panjang. (Gambar di atas - Orang yang pikul pokok duit itu adalah sepupu saya manakala orang tua yang pegang bart berbaju biru adalah bapa saya)

Sebagai penganut agama Buddha, kita haruslah Thod Khathin sekiranya kita mampu yang bertujuan untuk memelihara agama kita dan seterusnya membuat pahala untuk roh saudara mara kita yang telah meninggal dunia.

Semasa membuat persiapan tersebut saya berada di Langkawi kerana urusan kerja. Oleh kerana ada beberapa perkara yang perlu saya selesaikan maka saya memohon izin daripada majikan untuk balik awal.


1 comment:

  1. baguslah buat pahala banyak sikit.lepas ni kena kurangkan sikit cakap muksa.
    Hangpa thod Kathin bulan November ka? kih kih kih!

    ReplyDelete