Monday, April 16, 2012

Calon Siam akan bertanding dalam PRU13.

Khabar angin mengatakan terdapat calon keturunan Siam akan bertanding dalam PRU13 di DUN Sungai Tiang dan DUN Pedu atas tiket Parti KITA. En. Chareon seorang ahli perniagaan akan diturunkan di DUN Sg. Tiang manakala En. Samransak, Pemain bola sepak Kedah akan bertanding di DUN Pedu.

Persoalan di sini kenapakah mereka tampil untuk bertanding dalam PRU13 sedangkan peluang untuk menang agak tipis? Mungkinkah generasi muda sekarang sudah matang dan mencuba nasib untuk membela masyarakat.

Saya lebih suka fokus kepada skop masyarakat Siam. Adakah selama ini kerajaan pinggirkan orang Siam? Adakah kerajaan melantik seorang senator di Parlimen tidak menepati kehendak masyarakat Siam? Adakah dengan kehadiran PM berjumpa dengan masyarakat Siam dan mengumumkan status Bumiputera Siam serta meluluskan sejumlah peruntukan untuk pembangunan Sekolah Bahasa Siam masih tidak memuaskan hati kaum Siam? Adakah kaum Siam masih kecewa dengan karenah birokrasi untuk mendapatkan Sijil Pertanian Org-org Siam yang tiada tanda-tanda dapat diselesaikan?

Bermacam-macam persoalan berlegar-legar di atas kepala saya, tentang kenapa dan mengapa keadaan ini berlaku. Saya dapat rasakan PRU kali ini akan menjadi medan pertempuran yang paling dahsyat yang pernah dilalui. Duit dan projek yang ditaburkan tidak boleh lagi mempengaruhi pemikiran orang muda generasi Y.

Apa pun, biarlah sistem demokrasi di Malaysia bertumbuh subur tanpa mewujudkan keadaan huru hara. Setiap pertandingan pasti ada kalah dan menang. Pihak yang kalah harus terima kekalahan dengan hati terbuka manakala pihak yang menang harus mentadbir negara secara adil dan saksama untuk semua rakyat Malaysia berdasarkan Perlembagaan yang telah ditetapkan.

1 comment:

  1. kalau menang jangan lupa kasi saya bola satu sebab saya orang susah duit tak ada nak beli bola.

    ReplyDelete