Tuesday, March 6, 2012

Kunjungan Perdana Menteri.

Pada 25 Februari 2012, YAB Datuk Seri Mohd. Najib Bin Tun Abdul Razak telah mengadakan kunjungan ke daerah pendang untuk bertemu dengan masyarakat Siam Kedah. Beliau telah menyempurnakan majlis Perasmian Sekolah Bahasa Siam di Wat Titi Akar dan majlis Perasmian Program Karnival Kasih di Wat Nanai, Kg. Tok Set.

YAB Perdana Menteri juga telah mengumumkan peruntukan sebanyak RM500,000.00 kepada Sekolah Bahasa Siam Wat Titi Akar, mengumumkan peruntukan sebanyak RM9,000.00 setiap sekolah bahasa Siam di 48 buah wat seluruh negeri Kedah dan beliau juga mengumumkan peruntukan untuk membina bangunan ubosot di Wat Nanai, Kg. Tok Set tetapi jumlahnya tidak dimaklumkan.

Peruntukan sebanyak RM9,000.00 untuk setiap wat sebanyak 48 wat diberi terus oleh YAB Perdana Menteri kepada ketua-ketua Sami pada hari tersebut dalam bentuk cek.

YAB Perdana Menteri juga telah mengumumkan bahawa masyarakat Siam Malaysia merupakan kaum Bumiputera dan boleh menikmati semua kemudahan yang disediakan oleh kerajaan seperti mana diperolehi oleh kaum Bumiputera Melayu.

Terima kasih, YAB Dato' Seri kerana prihatin kepada masyarakat Siam di Malaysia.

No comments:

Post a Comment