Wednesday, April 7, 2010

Perjuangan NGO dan PARTI politik adalah berbeza.

Persatuan adalah salah satu pergerakan bukan kerajaan (NGO) bagi tujuan tertentu yang dipersetujui bersama semasa awal penubuhannya. NGO digerakkan berpandu kepada hala tuju yang ditetapkan bersama.

NGO bukannya alat untuk dijadikan modal bagi mendapat sesuatu daripada mana-mana pihak. NGO bukannya sebuah parti politik yang mempunyai puak-puaknya yang tersendiri. NGO adalah salah satu badan bebas yang bermotif untuk membangunkan dan mewakili sesuatu kumpulan manusia.

Oleh itu, para pemimpin mana-mana NGO tidak seharusnya mempertaruhkan NGO atau masyarakat yang diwakilinya untuk kepentingan diri sendiri. Kita harus dapat bezakan mana parti politik dan mana NGO. Kita kena pandai main peranan yang bersesuaian dengan penglibatan kita.

Kalau berucap dipentas parti politik, kita harus guna cara politik. Kalau berucap dalam pentas NGO, kita haruslah guna cara yang lebih berhemah. Cara yang tidak menyinggung perasaan mana-mana pihak.

PSK adalah sebuah NGO dalam masyarakat Siam negeri Kedah. PSK menghormati dan sentiasa bekerjasama dengan kerajaan negeri Kedah dan juga kerajaan Persekutuan. Mana2 pemimpin PSK yang membuat kenyataan yang bertentangan dengan prinsip PSK, itu adalah pandangan peribadi seseorang. Bukannya pandangan daripada PSK.

Kita dalam PSK membuat keputusan secara kolektif bukannya secara one man show. Hala tuju perjuangan PSK ialah mewakili masyarakat Siam negeri Kedah dalam pelbagai sektor pembangunan. Sebagai penghubung antara masyarakat Siam Kedah dengan pihak kerajaan.

"Bersatu Kita Teguh Bercerai Kita Roboh"

Facebook PSK:

No comments:

Post a Comment