Tuesday, January 19, 2010

Kenapa PSK sunyi ye?


Semalam ada seorang kawan berketurunan Siam yang juga merupakan seorang pegawai polis dari cawangan SB dari IPK Alor Setar menghubungi saya. Beliau bertanya khabar dan tanya saya tentang perkembangan terkini dalam politik masyarakat Siam kita di Kedah.

Antara pertanyaannya ialah kenapa PSK sunyi je, tak buat apa-apa aktiviti ke? Pada pandangan saya, bukan hanya dia seorang sahaja yang beranggapan begitu. Mungkin ramai lagi masyarakat Siam kita tidak tahu tentang perkembangan PSK. Mungkin ada yang tahu tapi buat-buat tak tahu dan ada juga yang langsung tak ambil tahu.

Kepada mereka yang tak mahu ambil tahu, saya tak kisah sangat. Mungkin suatu hari nanti apabila masalah sampai ke batang hidung diaorang maka masa itulah mula nak fikir untuk minta pertolongan daripada PSK. Untuk berhubung dengan agensi tertentu seperti agensi kerajaan, suara daripada NGO lebih didengari daripada suara individu.

Kepada mereka yang masih ingin mengikuti perkembangan PSK dan ingin mengambil tahu, saya dengan rela hatinya ingin memberi sedikit penjelasan.

Sebenarnya PSK masih aktif seperti biasa. Pihak kami masih mengadakan mesyuarat bagi membincangkan permasalahan yang berlaku dalam masyarakat kita. Keberkesanan PSK bukannya terletak kepada pelaksanaan aktiviti seperti Pesta Songkran atau Pesta Loy Krathong sahaja. Kedua-dua pesta ini, walaupun tanpa PSK masyarakat Siam tetap akan anjurkan di kebanyakkan perkampungan Siam.

Kerberkesanan PSK sebenarnya ialah cuba mengatasi permasalahan yang berlaku dalam masyarakat Siam seperti masalah tanah, masalah kubur, masalah wat, masalah kebajikan dan sebagainya. Sekiranya pihak PSK mendapat aduan daripada mana-mana Ketua Kampung maka pihak PSK akan menghulurkan bantuan. Pihak PSK akan cuba sedaya upaya untuk menyelesaikan setiap aduan tentang permasalahan yang wujud dalam masyarakat Siam.

Sekiranya pemimpin-pemimpin masyarakat di peringkat kampung tidak mengambil inisiatif untuk membantu anak kampungnya sendiri maka PSK tidak terdaya untuk membantu mereka. Tanpa jemputan PSK tidak akan masuk campur dalam urusan pentadbiran di setiap kampung. Pihak PSK akan cuba atasi masalah orang kampung yang di luar kemampuan ketua kampung untuk atasinya.

Harap fahami situasi PSK sebagai suara masyarakat Siam Kedah. Kami akan bersuara apabila perlu. Orang yang cakap pandai tak semestinya mampu mengatasi masalah orang2 kampung. Orang yang cuba membantu tak semestinya semua masalah dapati diatasi.

No comments:

Post a Comment