Wednesday, October 10, 2012

PSK menganjurkan Perhimpunan Aman isu tanah Charok Nau, Baling.

Pada 23 Jun 2012, satu mandat telah diperolehi dalam Mesyuarat Jawatankuasa PSK di Kuala Nerang bahawa PSK akan membantu masyarakat Siam Baling bagi menguruskan isu tanah Charuk Nau, Baling.

Pada 5 Oktober 2012, lebih kurang 70 orang peneroka Siam Baling berbincang di Wat Phrasrimahapho, Kg. Simpang Empat, Baling dan bersetuju melantik PSK sebagai wakil kepada  mereka menguruskan tuntutan tanah lot kediaman yang telah diluluskan daripada kerajaan.

Pada 6 Oktober 2012, PSK mengadakan Mesyuarat Jawatankuasa Khas bagi membincangkan bentuk tindakan yang akan diambil bagi membantu 82 peneroka antaranya 71 orang adalah kaum Siam dan 11 orang adalah kaum Melayu. Akhirnya mesyuarat memutuskan mengadakan Perhimpunan Aman di perkarangan Pejabat Tanah dan Daerah Baling, Kedah.

Kenapa diadakan Perhimpunan Aman?

Sebab sejak tahun 1986, para peneroka telah berusaha untuk menuntut hak mereka daripada pelbagai pihak tetapi tidak diendahkan oleh pihak berkenaan. Maka dengan tindakan bersuara secara terbuka akan dapat menyampaikan keluhan rakyat bawahan ke peringkat atasan dengan lebih cepat lagi. Agar mereka mengambil perhatian segera bagi mengatasi masalah ini.

Pada 8 Oktober 2012, PSK mengadakan Perhimpunan Aman di perkarangan Pejabat Tanah dan Daerah Baling yang disertai seramai lebih kurang 100 orang peneroka yang terlibat dan waris-waris kepada peneroka yang telah meninggal dunia.

Apa masalah sebenarnya?

Masalahnya ialah pihak kerajaan telah meluluskan satu lot kediaman untuk setiap orang peneroka seramai 82 orang bagi menggantikan tanah mereka diambil oleh kerajaan untuk penyusunan semula Pekan Baling. Sejak 1986 lalu, pengundian nombor lot telah dicabut oleh peneroka-peneroka untuk mengenal pasti lot tanah masing-masing tetapi sampai sekarang lokasi lot tanah kediaman tersebut tidak diketahui. Oleh itu, para peneroka telah bangkit semula untuk menuntut hak mereka selaras pelancaran Tema Hari Kebangsaan 2012, "55 Tahun Merdeka Janji Ditepati".












No comments:

Post a Comment