Sunday, December 12, 2010

Balasan berkhidmat kepada masyarakat.


Saya telah memohon peruntukan daripada majikan saya iaitu Jabatan Penerangan Malaysia Negeri Kedah untuk menganjurkan Program Pesta Loy Krathong 2010 pada 21 November lepas. Pihak jabatan telah meluluskan peruntukan sebanyak RM18,000 untuk 2 tempat iaitu satu di Wat Pedu, Padang Terap dan satu lagi di Wat Padang Peliang, Pendang masing2 diberi RM9,000.

Di Wat Pedu saya serah kepada Sdr. Tang a/l Edam, Bendahari PSK merangkap Pegawai Khas ADUN Pedu utk menyelaraskan program tersebut. Manakala program di daerah Pendang diselaraskan oleh saya sendiri melalui Komuniti BESTARI Masyarakat Siam Pendang.

Beberapa mesyuarat telah dilakukan sebagai perancangan dan persiapan untuk menganjurkan program tersebut. Dari menyediakan kertas kerja, perancangan bajet sehinggalah kepada urusan majlis perasmian program oleh YB Pn. Suraya Yaacob, ADUN Sungai Tiang.

Pihak kami pinjam sebanyak RM5,000 daripada Phrakhru Suwanthammaphitak, Ketua Sami Wat Padang Peliang sebagai pendahuluan dan modal penganjuran sebab peruntukan kerajaan adalah dalam bentuk Local Order (LO). Lebih kurang sebulan lepas program barulah peruntukan tersebut dapat melalui akuan bank Komuniti BESTARI. Maka pihak kami kenalah berjimat cermat agar wang tunai yang ada mencukupi bagi menganjurkan program tersebut. Ada juga perbelanjaan yang pihak kami terpaksa hutang kerana wang tunai tidak mencukupi.

Akhirnya program tersebut berjaya dianjurkan pada 21 Nov 2010 di Wat Padang Peliang yang dirasmikan oleh YB Puan Suraya Bt Yaacob, ADUN Sg Tiang. Orang ramai yang hadir ke pesta tersebut sekitar 2,000 orang. Pengarah Penerangan Negeri Kedah juga turut hadir dan menyampaikan ucapan.

Tetapi apa yang menyedihkan saya ialah apabila ada orang pergi menghasut orang-orang kampung mengatakan pihak kami makan duit. Mereka giat jalan dari rumah ke rumah dengan bertujuan untuk menghina kami. Apakah tujuan mereka? Apakah kesalahan kami? Program tersebut juga telah berjaya dianjurkan. Manakala peruntukan jabatan pun belum dapat lagi dan hanya pinjam daripada Ketua Sami sahaja. Pihak kami juga tidak mengutip sesen pun wang daripada orang-orang kampung. Penjualan 'krathong' pun masuk Tabung Sekolah Bahasa Thai Wat Padang Peliang. Macam mana pula mereka boleh katakan pihak kami makan duit sedangkan kita buat kerja dalam satu kumpulan yang mempunyai barisan Jawatankuasanya dan pengarah saya yang mengendalikan mesyuarat yang diadakan di pejabat DUN Sungai Tiang.

Kalau mereka tak faham, mereka boleh datang tanya kepada ahli Jawatankuasa yang terlibat. Bukannya sebar maklumat yang salah di kalangan orang-orang kampung. Berterus teranglah semasa mesyuarat diadakan bukannya semasa mesyuarat kita diam. Bila kita tak faham, kita pi tanya dalam 'wonglau'. Lepas tu kita buat andaian sendiri. Inilah masalah utama.

Inilah yang dikatakan perosak bangsa. Diri sendiri tidak mampu anjurkan program seperti itu, depa pi hasut org kampung pula dengan tuduhan yang tak berasas. Kalau mereka tanya saya secara baik, saya akan terang dengan terperinci laporan bajet yang saya ada. Tapi depa tak tanya, depa hanya nak cari kelemahan pihak kami dan hasut org kampung saja. Itulah tujuan mereka sebenar. Menjahanamkan kampung sendiri.

Kadang2 saya rasa lemah semangat untuk aktif dalam kerja-kerja kemasyarakatan. Tak buat apa pun, anak bini saya dah hidup senang lenang dengan apa yang saya ada.

3 comments:

  1. cerita yang sama....setiap kali anjurkan sesuatu acara...macammana org lain nak respect khonthai...

    ReplyDelete
  2. TAHNIAH......
    MR BON SOM ATAS PERLANTIKAN SEBAGAI SENATOR MASYARAKAT SIAM .......TAHNIAH
    SEMOGA PENYAMPAIAN DARIPADA MASYARAKAT SIAM DALAM MENUJU ERA 1 MALAYSIA

    ReplyDelete
  3. saudara manit,

    syabas kerana telah bersusah payah menganjurkan majlis dan cuba membawa masyarakat Siam ke arah kecemerlangan. abaikan saja mereka yang x suka. tuhan tahu sapa yang baek dan sapa yang x baek. itu sudah suratan, pasti ada ranjau dlm setiap perjalanan ke arah kecemerlangan. terus kan usaha anda dan pasti suatu hari org yang mencemuh itu akan insaf dan memuji apa yg saudara manit buat.

    agi idup agi ngelaban..

    ReplyDelete