Tuesday, September 21, 2010

Eratkan perhubungan antara kaum yang berbeza anutan agama.




Kerajaan Pakatan Rakyat di negeri Kedah dan Kelantan telah mendahului perlaksanaan Gagasan 1Malaysia yang diilhamkan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia.

Masyarakat Siam negeri Kedah dan Kelantan tentu berasa bangga diatas pendekatan yang diambil oleh kepimpinan kerajaan negeri Kedah dan Kelantan menjemput para sami Siam ke Majlis Rumah Terbuka sempena sambutan Hari Raya Puasa sebagai satu penghormatan kepada masyarakat Siam dan demi untuk mengeratkan perhubungan antara kaum yang berbeza anutan agama.

Para sami pula mempunyai beberapa peraturan yang perlu dipatuhi sebelum menerima sebarang jemputan. Sekiranya para pemimpin di peringkat kerajaan negeri betul2 prihatin dan ingin melihat semua pemimpin agama dapat berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah maka halangan2 yang ada mudah saja dapat diatasi.

Pihak kerajaan negeri Kedah telah menjemput semua sami Siam Kedah ke Majlis Rumah Terbuka sempena Hari Raya Puasa pada 15 September 2010 manakala pihak kerajaan negeri Kelantan menjemput semua sami Siam Kelantan ke Majlis Rumah Terbuka sempena Hari Raya Puasa pada 19 September 2010.

Aktiviti sebegini seharusnya wajar diteruskan lagi di masa akan datang.

1 comment:

  1. Syabas kepada PKR,semoga dapat takluki Malaysia.
    siam malaysia

    ReplyDelete