Thursday, October 27, 2011

Kekeliruan istilah Siam dan Thai di Malaysia.

สยาม (อักษรละติน: Siam) (สันสกฤต: श्याम) เป็นชื่อเรียกของประเทศไทยในสมัยโบราณ แต่มิใช่ชื่อที่คนไทยใช้เรียกตนเอง สยามเป็นชื่ออย่างเป็นทางการของไทยรัชสมัยพระบาทสมเด็จพระจอมเกล้าเจ้าอยู่หัวเป็นต้นมา[1] แต่ได้มีการเปลี่ยนชื่อมาเป็น "ไทย" เมื่อวันที่ 24 มิถุนายน พ.ศ. 2482 ในอดีตพระมหากษัตริย์ไทยทรงใช้ชื่อ สยาม ในการทำสนธิสัญญากับต่างชาติเป็นเวลาหลายศตวรรษ อันเนื่องมาจากอาณาจักรสยามนี้ประกอบด้วยคนหลายชาติพันธุ์ อาทิ ไท ลาว มอญ ญวน เขมร แขก จีน ฝรั่ง และมลายู พระมหากษัตริย์ไทยจึงเรียกดินแดนแห่งนี้ว่า ประเทศสยาม เพื่อความเป็นอันหนึ่งอันเดียวกันของประชาชน[2] อีกทั้ง ชื่อ สยาม นั้น ก็ยังคงเป็นที่รู้จักกันอย่างแพร่หลายในวงการวิชาการของต่างประเทศอีกด้วย -

ตามหลักฐานของลาลูแบร์นั้น คนในประเทศไทยได้เรียกเผ่าพันธุ์ของตนเองว่า ไทย ตั้งแต่สมัยอาณาจักรอยุธยาแล้ว โดยได้บันทึกไว้ว่าชาวสยามเรียกตนว่า ไทย (Tàï) แปลว่า อิสระ อันเป็นความหมายตามศัพท์ในภาษาของพวกเขาอยู่ในปัจจุบัน [...] คำว่า สยาม กับ ไทย เป็นสองคำที่มีความแตกต่างกัน แต่หมายถึงพลเมืองของประเทศเดียวกัน[11]

Sumber dari Wikipedia.

Siam merupakan nama negara sebelum ditukarkan kepada Thailand pada 24 Jun 1939 semasa zaman pemerintahan General Phibun Songkhram yang cuba membangkitkan semangat Nasionalisme. Siam bukannya merujuk kepada sesuatu bangsa malah tidak ada bangsa Siam di muka bumi ini. Thai bermaksud kebebasan merupakan nama bangsa sebelum kewujudan negara Siam lagi. Orang Thai tidak pernah memanggil diri mereka sebagai bangsa Siam. Hanya bangsa asing sahaja memanggil orang Thai sebagai bangsa Siam termasuk di Malaysia.

Pada asalnya orang Thai juga tidak memanggil negara mereka sebagai negara Siam, tetapi memanggil berdasarkan pusat pentadbiran seperti Sukhothai, Ayuthaya, Nakhorn Srithammarat, Larn Na, Pisanulork dan sebagainya. Istilah "Siam" adalah istilah yang digunakan bangsa asing untuk memanggil negara di bawah naungan Ayuttha dan mula diguna secara rasmi pada zaman Raja Rama ke-4 akibat pengaruh kuasa Perancis yang cuba masuk campur pentadbiran Rattanakosin. Raja Rama ke-4 mengistiharkan penggunaan nama negara Siam untuk menyatu-padukan semua bangsa di bawah jajahan takluk baginda. Namun, nama bangsa utama di negara Siam ialah Thai di samping Cina, Melayu, Yuan, Morn, Lao dan lain-lain lagi.

Dalam konteks Malaysia, istilah siam digunapakai untuk membezakan antara Orang Thai yang berada di Malaysia secara turun temurun (rakyat asal Malaysia) dengan pendatang dari Thailand. Alasan yang diberikan ialah bahawa Orang Siam merupakan orang Thai yang berada di negara ini sejak zaman Thailand dikenali sebagai negara Siam dan ahli politik Malaysia yang tertentu menyokong penggunaan istilah tersebut. Oleh itu, demi kepentingan dari segi hak kerakyatan, maka pelbagai pihak menyokong penggunaan istilah Siam untuk mewakili bangsa Thai yang merupakan rakyat asal di Malaysia.

Bagi saya pemimpin-pemimpin Siam (Thai) di Malaysia khususnya di Kedah telah membuat keputusan tanpa mengkaji secara mendalam terlebih dahulu tentang sensitiviti penggunaan istilah ini. Masih ramai lagi orang Thai tidak sanggup menggadaikan asal-usul bangsa mereka untuk kepentingan politik sempit. Pada pandangan saya, penggunaan istilah Thai tidak mendatangkan apa-apa masalah kepada kaum kita di Malaysia. Cuma penyebaran pandangan yang tidak tepat oleh pemimpin kita sahaja seolah-olah penggunaan istilah Thai akan mendatangkan masalah terutamanya pemilikan tanah di negeri Kedah.

Orang Thai di Malaysia terutamanya golongan veteran, kebanyakannya kurang berpendidikan tetapi mereka kaya dari segi pemilikan tanah pertanian. Bila ditakutkan dengan pandangan-pandangan yang tidak tepat oleh pemimpin kita dengan mengatakan jika pilih istilah Thai akan bermasalah dari segi pemilikan tanah di negeri Kedah dan juga tidak berpeluang membeli saham ASB, maka ramai orang Thai berasa bimbang dan terus sokong saranan pemimpin menggunakan istilah bangsa yang salah dan meminggirkan istilah yang tepat. Para pemimpin kita menggunakan kedudukan sebagai Ahli Dewan Negara sejak senator pertama hingga ke 3 untuk memohon kerajaan terutamanya Jabatan Pendaftaran Negara menukarkan istilah bangsa Thai kepada bangsa Siam.

Kekeliruan ini akan berpanjangan kerana masih ramai lagi orang Thai di Malaysia terutamanya golongan muda tidak sanggup menggadaikan asal-usul mereka demi untuk kepentingan politik sempit. Saya tidak berniat untuk memalukan atau ingin menjatuhkan mana-mana pemimpin kita. Saya hanya ingin menerangkan tentang kebenaran mengenai kekeliruan tentang asal usul atau tentang istilah Siam dan Thai. Bukannya sekarang tetapi dah lebih 10 tahun saya menyuarakan tentang isu ini selepas pemimpin kita membuat keputusan memilih istilah Siam dan meminggirkan istilah Thai.

Hakikat sebenar dan disokong fakta yang jelas, penggunaan istilah Siam untuk mewakili nama bangsa adalah tidak tepat berdasarkan faktor penggunaan seharian, sejarah dan penerimaan orang Siam (Thai) itu sendiri. Namun begitu, kedua-dua istilah ini boleh digunapakai di Malaysia bagi merujuk kepada bangsa Thai warganegara Malaysia. Sehingga hari ini, masyarakat Thai di Malaysia masih menggelarkan diri sendiri sebagai bangsa 'Thai' dan orang asing mengenali kita sebagai bangsa 'Siam'. Maka kita tidak boleh pilih hanya salah satu istilah sahaja dan membuang istilah yang satu lagi. Sekiranya kita hanya memilih istilah Siam untuk kepentingan politik sahaja maka kita akan kehilangan asal usul bangsa kita di Malaysia. Kekeliruan yang berlaku dalam masyarakat Thai Malaysia mengenai istilah bangsa yang tepat akan sentiasa berterusan sekiranya pemimpin kita masih angkuh dengan keputusan mereka.

Anda bolehlah rujuk di Muzium Negeri Perlis, Muzium Negeri Kedah, Museum Of Thai Origins (Bangkok), National Museum Of Thailand dan Wikipedia, untuk mendapat maklumat lengkap.

Tuesday, October 4, 2011

Siri 3: Bukan senang nak tubuh PBSM.

Setelah kita mencapai kata sepakat untuk menubuhkan Persatuan Belia Siam Malaysia (PBSM) melalui Mesyuarat Agung Penaja PBSM di Wat Pin Bang-Onn, Jalan Masjid Negeri, Pulau Pinang pada 18 Mei 1997, saya telah dipilih sebagai Setiausaha Penaja dan dipertanggungjawabkan untuk melakukan proses-proses pendaftaran PBSM dengan pejabat pendaftaran pertubuhan.

Sebagai permulaan, saya ke pejabat Pendaftaran Pertubuhan untuk mendapatkan maklumat terperinci dan juga mendapatkan beberapa dokumen untuk proses pendaftaran. Saya berbincang dengan En. Siri Neng Buah selaku penasihat untuk merangka satu perlembagaan PBSM dan juga melakar sebuah logo PBSM.

Setelah semua dokumen yang diperlukan untuk pendaftaran PBSM telah siap dan telah ditandatangani oleh saya selaku Setiausaha Penaja bersama Pengerusi Penaja iaitu En. Boonlea Aroonratana, saya menghantar dokumen tersebut ke pejabat pendaftaran pertubuhan menerusi Pengarah Belia dan Sukan Negeri Pulau Pinang.

Lebih kurang 6 bulan saya menunggu, tetapi keputusan berkaitan status pendaftaran PBSM masih belum saya perolehi. Saya berasa tak sedap hati dan saya mengambil keputusan pergi ke pejabat belia dan sukan negeri Pulau Pinang untuk mendapat maklumat lanjut tentang penubuhan PBSM yang telah kami kemukakan sebelum ini.

Saya amat terkejut apabila dimaklumkan oleh En. Sulaiman Bin Abdullah, Pegawai Belia bahawa dokumen permohonan pendaftaran PBSM belum dimajukan ke pejabat pendaftaran pertubuhan kerana mendapat bantahan daripada salah seorang ahli Jawatankuasa Penaja PBSM itu sendiri. Saya ingin mendapat penjelasan lanjut, siapakah orang yang membuat bantahan. En. Sulaiman enggan memberitahu siapakah orang yang datang berjumpa beliau dan membantah pendaftaran PBSM.

En. Sulaiman mencadangkan agar saya mengadakan Mesyuarat Khas Jawatankuasa Penaja bagi mengatasi masalah ini dan beliau akan hadir sebagai wakil Jabatan Belia dan Sukan.

Dalam mesyuarat khas jawatankuasa Penaja yang telah diadakan di bilik mesyuarat Kompleks Warisan Seni, Pulau Pinang, En. Sulaiman telah menjelaskan kedudukan sebenar kenapa pendaftaran PBSM dibekukan oleh Jabatan Belia dan Sukan selama 6 bulan. Beliau memaklumkan bahawa terdapat salah seorang di kalangan Jawatankuasa Penaja berjumpa beliau dan meluahkan perasaan tidak setuju dengan pendaftaran PBSM.

En. Boonlea Aroonratana selaku Pengerusi Penaja PBSM menjelaskan bahawa beliau telah pergi berjumpa dengan En. Sulaiman di pejabat untuk bertanya tentang perkembangan pendaftaran PBSM bukannya membantah pendaftaran PBSM. Beliau menyatakan bahawa En. Sulaiman salah faham terhadap beliau. Mesyuarat tersebut telah membuat keputusan untuk meneruskan pendaftaran PBSM dengan sebulat suara dan disaksikan oleh En. Sulaiman selaku wakil Jabatan Belia dan Sukan Negeri Pulau Pinang.

Saya faham, En. Boonlea Aroonratana bukannya berniat untuk membatalkan pendaftaran PBSM. Beliau sekadar ini mendapat penjelasan tentang perkembangan pendaftaran PBSM. Beliau juga pernah tanya saya berkali-kali sebelum ini, cuma silap saya kerana tidak memaklumkan secara terperinci kepada beliau sebab saya sendiri pun tidak tahu dan baru belajar cara2 untuk menubuh persatuan. Saya cuba elak untuk menjawab apabila ditanya oleh beliau sehingga menimbul perasaan tidak puashati beliau terhadap saya.

Beliau menganggap perlantikan beliau sebagai Pengerusi Penaja seperti diperalatakan dan hanya sebagai boneka. Sedangkan pemilihan beliau sebagai Pengerusi Penaja adalah satu penghormatan kepada beliau sebagai anak watan Pulau Pinang sebab penubuhan PBSM bermula di negeri Pulau Pinang.

Akhirnya pada 20 Mac 1999, PBSM berjaya didaftarkan sebagai sebuah NGO peringkat kebangsaan.